Leervoorkeuren in de praktijk
Aanwezigheid en betekenis van voorkeuren
Leervoorkeuren spelen een cruciale rol bij praktijkleren. Deze voorkeuren kunnen van invloed zijn op het praktijkleerproces en daarom is kennis van de aanwezigheid en betekenis van deze leervoorkeuren van belang. Manon Ruijters (hoogleraar Leerkunde) en de schrijver van het boek ‘Liefde voor Leren’, beschrijft een taal waarmee ze de diversiteit in het leren benoemt. Ruijters is van mening dat leren veel meer omvat dan het schoolse leren in een klaslokaal. Leren gebeurt overal in allerlei vormen.
Kunst afkijken
Voor praktijkgericht leren zijn (zorg)professionals die graag “afkijken” in hun element. Ze leren door anderen te observeren, te analyseren wat bruikbaar is en dit toe te passen in hun eigen werk. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren tijdens stages, werkplekleren of praktische oefeningen.
Participeren
Interactie met anderen is essentieel voor participerende (zorg)professionals. Ze floreren door te sparren, te discussiëren en ideeën uit te wisselen. Groepsdiscussies, teamprojecten en samenwerking zijn voor hen waardevolle leermomenten.
Kennis verwerven:
Boekenwurmen zijn (zorg)professionals die goed gedijen bij praktijkleren waarbij experts kennis overdragen. Ze duiken graag in boeken, volgen lezingen en waarderen gestructureerde kennisoverdracht.
Oefenen:
Professionals die graag oefenen, voelen zich thuis in een veilige leeromgeving waarin ze nieuwe vaardigheden kunnen uitproberen. Fouten maken is voor hen een kans om te leren en te groeien.
Ontdekken:
Avontuurlijke (zorg)professionals leren het liefst van het praktijkgebeuren in het dagelijkse leven zelf. Ze zijn niet beperkt tot schoolse methoden en ontdekken liever zelf nieuwe dingen. Praktijkervaring, experimenten en zelfontdekkend leren zijn voor hen waardevol.
Belangrijk om te onthouden: leervoorkeuren zijn niet alleen persoonsgebonden, maar ook contextafhankelijk. Ze worden beïnvloed door de organisatie, de beroepsgroep en de specifieke situatie waarin het praktijkleren plaatsvindt.
Bronvermelding afbeeldingen: (c) ZorgPraktijkAcademie