Liefde voor leren Diversiteit van leren en ontwikkelen in organisaties

Leren en ontwikkelen zijn processen die bij het leven horen en grotendeels van nature vorm krijgen. Elk mens leert daarbij op een eigen manier, en zo ook elk team en elke organisatie (zie ook hoofdmenu Praktijkleren).

Liefde voor leren

Diversiteit van leren en ontwikkelen in organisaties

Leren en ontwikkelen zijn processen die bij het leven horen en grotendeels van nature vorm krijgen. Elk mens leert daarbij op een eigen manier, en zo ook elk team en elke organisatie.

Alle veranderingen, dynamiek en complexiteit in organisaties en de ongekende hoeveelheid vraagstukken die professionals tegenkomen, zetten hier druk op. Het is van belang dat, wat we in aanvulling op dit natuurlijke leren doen, met zorg vormgeven. Dat betekent dat we niet voor iedereen en rondom elk vraagstuk het leren en ontwikkelen op dezelfde manier kunnen organiseren en faciliteren.

Dit boek laat zien dat een bepaalde aanpak op een bepaalde plek en bij bepaalde personen heel goed kan werken, terwijl het in een andere situatie totaal krachteloos is. Bij het vormgeven van de juiste interventie op de juiste plek zijn er afwegingen te maken rondom het type vraagstukken (wat werkt wel en wat niet), rondom voorkeuren van leren (wat is een prettige en uitdagende omgeving en wanneer kost het energie), maar speelt ook de vraag wat wel en niet ontwikkelbaar is.

In 'Liefde voor leren' beschrijft Manon Ruijters een taal die de diversiteit van leren bespreekbaar maakt en de weg wijst bij het vormgeven van leren en ontwikkelen op individueel, groeps- en organisatieniveau. In de afgelopen tien jaar is die taal verder ontwikkeld en in veel organisaties ingezet in allerhande organisatieontwikkeltrajecten. Deze geheel herziene versie is dan ook uitgebreid met nieuwe inzichten, nieuwe casuïstiek en praktische handreikingen.

liefde-voor-leren-manon-ruijters.jpg

Manon Ruijters over leren

Leren en ontwikkelen in de volle breedte is niet alléén je hoofd gebruiken, kennis opdoen, maar óók je verbeelding gebruiken, tussen de regels door lezen, intuïtie benutten, slim afkijken, je vak ontwikkelen, weten waar je voor staat en onderzoeken wat goed werk voor jou is. In Manons werk, als academic partner, lector en hoogleraar, bij respectievelijk Twynstra Gudde, Aeres Hogeschool Wageningen en de Vrije Universiteit, houd zij zich bezig met vraagstukken rondom (het vormgeven aan) professionals en professionele ontwikkeling, organisatieontwikkeling, professionele identiteit, lerende organisaties en goed werk.

Manon Ruijters studeerde Onderwijskunde en Orthopedagogiek aan de Rijksuniversiteit Leiden (1992) en Logopedie aan de Hogeschool Nijmegen (1989). Ze publiceerde diverse artikelen en boeken, waaronder 'Liefde voor leren' (2006, 2017), 'DRIE: Vormgeven aan organisatieontwikkeling' (Kluwer, 2012), 'De Canon van het leren' (Kluwer, 2012) en 'Je Binnenste Buiten. Over professionele identiteit in organisaties' (Vakmedianet, 2014).

 

MEEWETEN-PRATEN-BESLISSEN

Heb je als (zorg)professional ook te maken met een praktijkleervraagstuk en wil je MEE WETEN, MEE PRATEN EN/OF MEE BESLISSEN over de verdere toekomst van het Praktijkleren en de Praktijkscholen? Werk je bij een van de zorgorganisaties die zich als kennis- en/of netwerkpartner bij het landelijke programma ZorgPraktijkAcademie Samen en Anders zou willen aansluiten. Neem dan contact met ons op, graag gaan we met je in gesprek over meedoen, meedenken en meewerken aan Praktijkleren.

Stel hier uw vraag