Praktijkroute Leertrajecten in de praktijk

Praktijkroute met leerbeloften als onderlegger en bouwstenen als het fundament voor casuïstiekleren op weg naar vraag- en praktijkgestuurde bekwaamheidsbevordering in de werk- en beroepspraktijk, ieder voor zich, samen en anders, op elk niveau

Leertrajecten in de praktijk

Leren is werken is leren

In een veranderende zorgmarkt, waar praktische vaardigheden steeds belangrijker worden, biedt de praktijkleerroute een innovatieve manier van leren. Het doel is om (zorg)professionals niet alleen praktijkkennis bij te brengen, maar hen ook direct in de praktijk te laten toepassen. We gaan dieper in op de verschillende onderdelen van de praktijkleerroute: van het formuleren van praktijkleervragen tot aan praktijkreflectie.

Praktijkleervragen

Het startpunt van elke praktijkleerproces. Bij een praktijkleerroute beginnen we met het stellen van specifieke praktijkleervragen die relevant zijn voor de werkomgeving. Deze praktijk- en vraaggestuurde leervragen helpen de (zorg)professionals om hun praktijkleerdoelen duidelijk te krijgen en geven richting aan het praktijkleertraject.

Praktijkleerdoelen

Eenmaal de praktijkleervragen vastgesteld zijn, worden concrete praktijkleerdoelen geformuleerd. Deze doelen moeten meetbaar, haalbaar en relevant zijn voor zowel de individuele lerende (leerdoelen) als voor de zorgorganisatie (presteerdoelen) waarin ze opereren. Het stellen van duidelijke doelen zorgt ervoor dat er gericht gewerkt kan worden aan praktijkgerichte competentieontwikkeling.

Praktijkontwerp

Bij deze stap wordt er een praktijkleerplan gemaakt - met casuistiekleren - over hoe de leerdoelen bereikt kunnen worden. Dit ontwerp omvat welke praktische leermethodes en praktijkleermiddelen ingezet zullen worden tijdens het praktijkleerproces. Ook wordt bepaald welke rollen, taken en/of projecten uitgevoerd gaan worden in de echte werk- en beroepspraktijk.

Praktijkexperiment

Het daadwerkelijke ‘doen’ staat centraal in deze fase. De lerende (zorg)professional neemt deel aan trainingsbijeenkomst, praktijkbijeenkomst en zo nodig expertbijeenkomst en voert tussentijds taken uit binnen de werkomgeving, experimenterend met verschillende benaderingen om zo tot optimale leer- en presteer-resultaten te komen. Fouten maken mag; hieruit valt immers veel te leren.

"Falen is niet erg; niet proberen wel"

Praktijktoetsing

Gedurende en na afloop van het experimentele stadium vindt er toetsing en beoordeling plaats om te evalueren of de gestelde leer- en presteerdoelen behaald zijn. Dit kan door middel van het opleveren van praktijkleeropbrengsten, skill tests of simulaties,  zelfreflectieverslagen, prestatiebeoordeling op werkplek, zelfevaluatie, peer review of assessment door een praktijkdocent en/of vanuit de begeleidingsschil. 

Praktijkevaluatie

Tot slot is evaluatie en reflectie essentieel voor persoonlijke ontwikkeling en groei binnen elke leerproces. In deze fase kijken de lerenden terug op wat ze hebben geleerd, hoe ze dit hebben toegepast, wat nog beter kan in toekomstige situaties en/of wat in het vervolg echt anders moet.

evaluatieproces.jpg

Dit cyclische proces – beginnend bij prangende vragen en eindigend met grondige zelfreflectie – maakt dat men continu blijft leren in de praktijk en zichzelf blijft ontwikkelingen binnen het vakgebied. De praktijkleerroute legt nadruk op 'leren door doen', waardoor theorie en praktische kennis direct wordt gekoppeld aan praktische vaardigheden die noodzakelijk zijn voor succesvol functioneren in het huidige én toekomstige zorglandschap.

 

Klaar voor
PRAKTIJKLEREN met AI
in ZORG?

click-here-oranje-rond.jpg  

OPLEIDEN, LEREN en ONTWIKKELEN

SAMEN en ANDERS!

Ben je geïnteresseerd geraakt in De Praktijkroute en wil je ontdekken hoe deze aanpak en werkwijze jouw organisatie kan helpen om Praktijkleren met  AI in Zorg naar een hoger niveau te tillen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op via ZorgPraktijkAcademie CONTACT voor meer informatie of een demo. Onze ervaren adviseurs denken graag met je mee over een passende inzet van De Praktijkroute binnen jouw organisatie. Samen zetten we met de Praktijkroute - en gemotiveerd deelnemen aan Praktijkleren met AI in Zorg - de stap naar nóg meer gemotiveerde zorgprofessionals die met plezier en passie blijven leren!

 

Achtergrondinformatie over de praktijkrouteachtergrondinformatie.jpg

logo-zpa-klein.jpg

Bronvermelding afbeeldingen: (c) ZorgPraktijkAcademie

 

 

MEEWETEN-PRATEN-BESLISSEN

Heb je als (zorg)professional ook te maken met een praktijkleervraagstuk en wil je MEE WETEN, MEE PRATEN EN/OF MEE BESLISSEN over de verdere toekomst van het Praktijkleren en de Praktijkplaatsen? Werk je bij een van de zorgorganisaties die zich als kennis- en/of netwerkpartner bij het landelijke programma ZorgPraktijkAcademie Samen en Anders zou willen aansluiten. Neem dan contact met ons op, graag gaan we met je in gesprek over meedoen, meedenken en meewerken aan Praktijkleren.

Stel hier uw vraag