Leertrajecten in de praktijk
Leren is werken is leren
In een veranderende zorgmarkt, waar praktische vaardigheden steeds belangrijker worden, biedt de praktijkleerroute een innovatieve manier van leren. Het doel is om (zorg)professionals niet alleen praktijkkennis bij te brengen, maar hen ook direct in de praktijk te laten toepassen. We gaan dieper in op de verschillende onderdelen van de praktijkleerroute: van het formuleren van praktijkleervragen tot aan praktijkreflectie.
Praktijkleervragen
Het startpunt van elke praktijkleerproces. Bij een praktijkleerroute beginnen we met het stellen van specifieke praktijkleervragen die relevant zijn voor de werkomgeving. Deze praktijk- en vraaggestuurde leervragen helpen de (zorg)professionals om hun praktijkleerdoelen duidelijk te krijgen en geven richting aan het praktijkleertraject.
Praktijkleerdoelen
Eenmaal de praktijkleervragen vastgesteld zijn, worden concrete praktijkleerdoelen geformuleerd. Deze doelen moeten meetbaar, haalbaar en relevant zijn voor zowel de individuele lerende (leerdoelen) als voor de zorgorganisatie (presteerdoelen) waarin ze opereren. Het stellen van duidelijke doelen zorgt ervoor dat er gericht gewerkt kan worden aan praktijkgerichte competentieontwikkeling.
Praktijkontwerp
Bij deze stap wordt er een praktijkleerplan gemaakt - met casuistiekleren - over hoe de leerdoelen bereikt kunnen worden. Dit ontwerp omvat welke praktische leermethodes en praktijkleermiddelen ingezet zullen worden tijdens het praktijkleerproces. Ook wordt bepaald welke rollen, taken en/of projecten uitgevoerd gaan worden in de echte werk- en beroepspraktijk.
Praktijkexperiment
Het daadwerkelijke ‘doen’ staat centraal in deze fase. De lerende (zorg)professional neemt deel aan trainingsbijeenkomst, praktijkbijeenkomst en zo nodig expertbijeenkomst en voert tussentijds taken uit binnen de werkomgeving, experimenterend met verschillende benaderingen om zo tot optimale leer- en presteer-resultaten te komen. Fouten maken mag; hieruit valt immers veel te leren.
"Falen is niet erg; niet proberen wel"
Praktijktoetsing
Gedurende en na afloop van het experimentele stadium vindt er toetsing en beoordeling plaats om te evalueren of de gestelde leer- en presteerdoelen behaald zijn. Dit kan door middel van het opleveren van praktijkleeropbrengsten, skill tests of simulaties, zelfreflectieverslagen, prestatiebeoordeling op werkplek, zelfevaluatie, peer review of assessment door een praktijkdocent en/of vanuit de begeleidingsschil.
Praktijkevaluatie
Tot slot is evaluatie en reflectie essentieel voor persoonlijke ontwikkeling en groei binnen elke leerproces. In deze fase kijken de lerenden terug op wat ze hebben geleerd, hoe ze dit hebben toegepast, wat nog beter kan in toekomstige situaties en/of wat in het vervolg echt anders moet.
Dit cyclische proces – beginnend bij prangende vragen en eindigend met grondige zelfreflectie – maakt dat men continu blijft leren in de praktijk en zichzelf blijft ontwikkelingen binnen het vakgebied. De praktijkleerroute legt nadruk op 'leren door doen', waardoor theorie en praktische kennis direct wordt gekoppeld aan praktische vaardigheden die noodzakelijk zijn voor succesvol functioneren in het huidige én toekomstige zorglandschap.
Klaar voor
|
![]() |
OPLEIDEN, LEREN en ONTWIKKELENSAMEN en ANDERS! |
Ben je geïnteresseerd geraakt in De Praktijkroute en wil je ontdekken hoe deze aanpak en werkwijze jouw organisatie kan helpen om Praktijkleren met AI in Zorg naar een hoger niveau te tillen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op via ZorgPraktijkAcademie CONTACT voor meer informatie of een demo. Onze ervaren adviseurs denken graag met je mee over een passende inzet van De Praktijkroute binnen jouw organisatie. Samen zetten we met de Praktijkroute - en gemotiveerd deelnemen aan Praktijkleren met AI in Zorg - de stap naar nóg meer gemotiveerde zorgprofessionals die met plezier en passie blijven leren!
Achtergrondinformatie over de praktijkroute
- Praktijkanimo
- Praktijkvragen
- Praktijkdoelen
- Praktijkontwerp
- Praktijkexperimenten
- Praktijksituaties
- Praktijkbeoordeling
- Praktijkverklaring
- Praktijkevaluatie
Bronvermelding afbeeldingen: (c) ZorgPraktijkAcademie