Praktijkroute Praktijkevaluatie en reflectie

Praktijkleren en het belang en de kracht van een goede evaluatieve cylcus en reflecties op het praktijkleerproces en het praktijkleren als geheel met de focus op het onderdeel van casuïstiekleren

Praktijkevaluatie en reflectie

Effectieve uitvoering Zorg- en Praktijktaken

In de zorgsector is het van cruciaal belang om voortdurend te streven naar verbetering en efficiëntie in de praktijkvoering. Of het nu gaat om een ziekenhuis, een huisartsenpraktijk, of een gespecialiseerde kliniek, de ouderenzorg, de gehandicaptenzorg, de jeugdzorg of de GGZ. Het systematisch beheren en optimaliseren van zorg- en praktijkprocessen kan leiden tot meer welbevinden en betere patiëntenzorg en efficiënter gebruik van middelen. Praktijkleren biedt daarbij uitkomst door te reflecteren met een vijfstappenplan gericht op zorgprofessionals die hun praktijkvoering willen verbeteren. Het gaat daarbij om inpassen van de evaluatiecyclus binnen Praktijkleren.

Het bepalen van Doelen en Praktijkstandaarden

De eerste stap in het verbeteren van de zorg- en praktijkvoering is het vaststellen van duidelijke, meetbare doelen en praktijkstandaarden in relatie tot  praktijkleren. Dit omvat het identificeren van de gewenste uitkomsten rond zorg- en praktijktaken op het gebied van patiëntenzorg, efficiëntie, en personeelstevredenheid. Belangrijk is om deze doelen te baseren op zowel interne behoeften als externe richtlijnen en standaarden binnen de zorgsector. Door doelen te stellen, creëer je een duidelijk referentiepunt voor toekomstige beoordelingen en verbeteringen.

->  Praktijkleren vraagt om doelen en referentiekaders rond zorg- en praktijktaken

Het Verzamelen van Praktijkgegevens

Om de huidige staat van de zorgpraktijk te beoordelen en gebieden voor verbetering van de zorg- en praktijktaken te identificeren, is het essentieel om relevante praktijkgegevens te verzamelen. Dit kan variëren van patiënttevredenheidsscores en wachttijden tot personeels-prestaties en financiële gegevens. Het gebruik van digitale hulpmiddelen en software kan het verzamelen van deze gegevens aanzienlijk vergemakkelijken en automatiseren.

-> Praktijkleren vraagt om datasturing van zorg- en praktijktaken

C. Het Registreren van Praktijkgegevens

Na het verzamelen van de benodigde gegevens, is het belangrijk om deze op een gestructureerde manier te registreren. Dit zorgt voor eenvoudiger toegang en analyse in latere stadia. Het nauwkeurig en consistent registreren van gegevens helpt ook bij het waarborgen van de integriteit en betrouwbaarheid van de informatie, wat essentieel is voor het maken van geïnformeerde beslissingen.

-> Praktijkleren vraagt om praktijkgegevens van zorg- en praktijktaken

D. Het Analyseren en Beoordelen van Praktijkgegevens

Met een solide database van praktijkgegevens, is de volgende stap het analyseren en beoordelen van deze informatie. Dit proces omvat het identificeren van trends, het herkennen van afwijkingen van de gestelde doelen en standaarden, en het bepalen van de onderliggende oorzaken van eventuele problemen. Analysemethoden kunnen variëren van eenvoudige statistische technieken tot geavanceerde data-analysemethoden, afhankelijk van de complexiteit van de verzamelde gegevens.

ð Praktijkleren vraagt om data-analyse en beoordeling van zorg- en praktijktaken

E. Het Nemen van Praktijkgerichte Beslissingen

Op basis van de analyse van de praktijkgegevens kunnen zorgprofessionals geïnformeerde beslissingen nemen gericht op het verbeteren van de praktijkvoering. Dit kan het aanpassen van operationele processen, het implementeren van nieuwe technologieën, of het herzien van personeelstraining en -ontwikkeling omvatten. Het is belangrijk om de impact van deze beslissingen te monitoren en, indien nodig, aanvullende aanpassingen te maken om de gestelde doelen te bereiken.

-> Praktijkleren vraagt om het nemen van besluiten over zorg- en praktijktaken

De verbetering van praktijkvoering in de zorg met behulp van PRAKTIJKLEREN is een continu proces dat begint met het stellen van duidelijke doelen en het verzamelen van relevante gegevens. Door deze gegevens zorgvuldig te registreren, te analyseren en te beoordelen, kunnen zorgprofessionals gerichte beslissingen nemen die leiden tot verbeterde patiëntenzorg en operationele efficiëntie. Het volgen van dit gestructureerde vijfstappenplan als onderdeel van PRAKTIJKLEREN met casuïstiekleren kan zorginstellingen helpen om hun dienstverlening naar een hoger niveau te tillen.

 

opbrengstgericht-werken.jpg

 

Reflecteren op de in's en out's van praktijkleren

Reflecteren betekent letterlijk: beschouwen of overdenken. Het is het terugblikken op je eigen handelen en ervaringen, waarbij je nadenkt en van daaruit nieuwe keuzes maakt. Reflectie is de motor van ontwikkeling, want als je niet terugkijkt naar wat anders en beter kan, zie je ook geen ontwikkelpunten.

In opleiden, leren en ontwikkelen, in het bijzonder ook bij praktijkleren is reflecteren van groot belang. Het stelt je in staat om bewust na te denken over:

- Waarom je op een bepaalde manier hebt gereageerd of gehandeld.
- Hoe je je daarbij voelde en waar dat gevoel vandaan komt.
- Of je hier vaker mee te maken hebt.
- Hoe je bepaald gedrag zou kunnen verbeteren.

Reflecteren is dus niet alleen evalueren, waarbij je kijkt naar hoe een situatie is verlopen en wat je anders zou doen. Het gaat dieper in op het ‘waarom’ en je gevoelens. Door reflectie kun je jezelf veranderen en bewuster handelen, wat essentieel is voor persoonlijke groei en professionele ontwikkeling.

STARR-methode

De STARR-methode is bijzonder waardevol bij praktijkleren en wordt vaak gebruikt om ervaringen en prestaties te evalueren. Laten we eens dieper ingaan op het belang en de betekenis van deze methode:

Situatie: In de context van praktijkleren beschrijf je de specifieke situatie waarin je een bepaalde taak of activiteit hebt uitgevoerd. Dit kan bijvoorbeeld een stage, werkproject of andere praktijkervaring zijn. Door de situatie te benoemen, creëer je een helder kader voor je reflectie.
Taak: Wat was jouw rol of verantwoordelijkheid in die situatie? Welke taken moesten worden uitgevoerd? Door dit te benoemen, begrijp je beter wat er van je werd verwacht en kun je je eigen prestaties beoordelen.
Actie: Hier beschrijf je de stappen die je hebt ondernomen om de taak uit te voeren. Wat heb je gedaan? Welke beslissingen heb je genomen? Dit helpt je om je handelen kritisch te analyseren.
Resultaat: Wat was het uiteindelijke resultaat van je acties? Heb je je doelen bereikt? Wat waren de effecten van je handelen? Dit geeft inzicht in je prestaties en de impact van je acties.
Reflectie: Dit is het cruciale onderdeel van de STARR-methode. Je evalueert niet alleen wat er is gebeurd, maar ook wat je ervan hebt geleerd. Wat ging goed? Wat kon beter? Hoe kun je deze ervaring gebruiken om jezelf te verbeteren? Reflectie helpt je groeien en ontwikkelen.

starr-methode.jpg

Kortom, de STARR-methode biedt een gestructureerde aanpak om je praktijkervaringen te analyseren en te leren van je handelen. Het helpt je niet alleen bij het schrijven van leeropbrengsten, cauistiekuitwerkingen en/of reflectieverslagen, maar ook bij het ontwikkelen van je professionele vaardigheden en competenties.

logo-zpa-klein.jpg

Bronvermelding afbeeldingen: (c) ZorgPraktijkAcademie

MEEWETEN-PRATEN-BESLISSEN

Heb je als (zorg)professional ook te maken met een praktijkleervraagstuk en wil je MEE WETEN, MEE PRATEN EN/OF MEE BESLISSEN over de verdere toekomst van het Praktijkleren en de Praktijkscholen? Werk je bij een van de zorgorganisaties die zich als kennis- en/of netwerkpartner bij het landelijke programma ZorgPraktijkAcademie Samen en Anders zou willen aansluiten. Neem dan contact met ons op, graag gaan we met je in gesprek over meedoen, meedenken en meewerken aan Praktijkleren.

Stel hier uw vraag