PRAKTIJKLEREN
Professionals binnen de ZorgPraktijkAcademie (ZPA)
Praktijkleren is een waardevol onderdeel van het onderwijs, met name in het mbo (middelbaar beroepsonderwijs). Het stelt studenten in staat om praktijkervaring op te doen en zich voor te bereiden op hun toekomstige beroep. Laten we eens kijken naar de drie soorten professionals die betrokken zijn bij praktijkleren:
Praktijkdocenten
Deze professionals zijn verantwoordelijk voor trainingsbijeenkomsten als onderdeel van PRAKTIJKLEREN. Ze begeleiden (zorg)professionals in de praktijk en helpen hen bij het ontwikkelen van praktische vaardigheden en de integratie van praktijkkennis. Praktijkdocenten werken nauw samen met (zorg)professionals en zorgen ervoor dat ze de juiste kennis en vaardigheden opdoen om succesvol te zijn en te blijven in hun vakgebied. Praktijkdocenten zijn bij uitstek bekwaam in het uitvoering geven aan casuistiekleren
Praktijkbegeleiders
Praktijkbegeleiders zijn betrokken bij de praktijkbijeenkomsten. Ze zijn vaak werkzaam bij de zorgorganisatie waar (zorg)professionals zich bekwamen vanuit PRAKTIJKLEREN. Ook vanuit opleidingstrajecten kan het zijn dat (zorg)professionals praktijkstages komt lopen onder begeleiding van de praktijkbegeleiders.
Hun rol is om (zorg)professionals te begeleiden tijdens hun praktijkervaring. Ze bieden ondersteuning, feedback en helpen (zorg)professionals om de theorie te vertalen (transfer) en in de praktijk toe te passen.
Praktijkexperts
Deze (zorg)professionals zijn betrokken bij de expertbijeenkomsten. Ze hebben diepgaande kennis en ervaring binnen een specifiek vakgebied.
Praktijkexperts delen hun expertise met (zorg)professionals en bieden inzicht in de nieuwste ontwikkelingen en trends in de zorgbranche en/of het vakgebied. Praktijkexperts zijn daarnaast vaak ook betrokken bij praktijkonderzoek (actieonderzoek) in de werk- en beroepspraktijk. Het presenteren van de onderzoeksresultaten maakt deel uit van het takenpakket van de praktijkexpert.
Projectleider
De projectleider begint met het ontwerpen van leerprojecten op basis van een briefing. Dit omvat het definiëren van het projectdoel, de scope, de deliverables en de benodigde leermiddelen. De projectleider is tevens verantwoordelijk voor het plannen, organiseren en beheren van het leerproject. Dit omvat het opstellen van een gedetailleerde projectplanning, het toewijzen van taken aan teamleden en het monitoren van de voortgang. De projectleider houdt toezicht op het budget en zorgt ervoor dat het project binnen de financiële grenzen blijft. De projectleider coördineert en motiveert het projectteam om de doelstellingen te bereiken. Ook het bijhouden van documentatie, rapportage en communicatie met belanghebbenden maakt deel uit van de taken van een projectleider belast met een leerproject vanuit de ZorgPraktijkAcademie. De projectleider fungeert tenslotte als tussenpersoon tussen het projectteam en externe partijen. De projectleider zorgt daarbij voor een goede samenwerking tussen alle betrokkenen.
Programmaleider
De programmaleider ontwikkelt een strategische visie voor het leerprogramma en bepaalt de leerdoelstellingen op lange termijn. De programmaleider ontwerpt het leerprogramma, inclusief de structuur, deelnemende projecten en de samenhang tussen deze projecten. Het identificeren en beheren van risico’s die van invloed kunnen zijn op het leerprogramma maken deel uit van de taken van een programmaleider binnen de ZorgPraktijkAcademie. Het onderhouden van relaties met belanghebbenden, zoals financiers, beleidsmakers en andere betrokkenen vormt een belangrijk taakgebied. Evenals het volgen van de voortgang van het leerprogramma en het evalueren van de resultaten. Tenslotte neemt de programmaleider beslissingen over het leerprogramma op basis van de beschikbare informatie en de strategische doelen.