Praktijkleren Actieonderzoek

We doen onderzoek naar vraag- en praktijkgestuurd opleiden, leren en ontwikkelen middels een (continue) impactevaluatie teneinde zo de effectiviteit, efficiency en efficacy van praktijkleren aan te tonen.

Impactonderzoek

Onderzoek naar Praktijkleren met AI in de Zorg

De Impact van Praktijkleren met AI

In de dynamische wereld van de gezondheidszorg is voortdurende professionele ontwikkeling onontbeerlijk. De complexiteit en diversiteit van patiëntenzorg vereisen een leermethode die zowel praktisch als theoretisch onderlegd is. Een methode die in opkomst is binnen het domein van gezondheidszorgonderwijs is Praktijkleren, in het bjzonder casuïstiek-leren. We zijn de voorbereidingen voor wetenschappelijk onderzoek naar praktijkleren in de zorg gestart, met een specifieke focus op de impact van casuïstiek-leren op werk, werken en de werkenden.

infographic-actie-onderzoek-final-erasmus.jpg

 

Hoofdvraag

De kern van dit onderzoek richt zich op het begrijpen en kwantificeren van de impact die Praktijkleren met AI in de Zorg heeft binnen de zorgsector. De volgende onderzoeksvragen zijn geformuleerd:

Hoofdvraag: Hoe beïnvloedt Praktijkleren met AI de kwaliteit van zorg?

Op welke wijze draagt Praktijkleren met AI-leren  in de zorg bij aan de professionele ontwikkeling van zorgmedewerkers?
Welke impact heeft Praktijkleren met AI-leren op teamdynamiek en interprofessionele samenwerking binnen zorginstellingen?
Hoe ervaren zorgmedewerkers zelf het Praktijkleren met  AI-leren in vergelijking met traditionele leermethodes?

 

Doelgroep

Dit wetenschappelijk onderzoek richt zich primair op professionals binnen de gezondheidszorg, waaronder begeleiders, verpleegkundigen, artsen en paramedici, alsook beleidsmakers in de gezondheidszorg en academici betrokken bij medisch onderwijs.

Praktijkleren: Een definitie

Praktijkleren verwijst naar een educatieve methode waarbij gebruik wordt gemaakt van gedetailleerde beschrijvingen van specifieke situaties (casussen) uit de praktijk om probleemoplossende vaardigheden te ontwikkelen. Dit type leren bevordert niet alleen technische vaardigheden maar ook kritisch denken, besluitvorming en empathie door realistische scenario's na te bootsen.

 

Onderzoeksvragen

Onderzoerksvraag - Impact op Werk: Kwaliteit van Zorg 

Eén essentiële vraag binnen dit onderzoek betreft hoe Praktijkleren met AI bijdraagt aan verbeteringen in de kwaliteit van patiëntenzorg. Voorlopige resultaten suggereren dat deze leermethode zorgt voor een dieper begrip van patiëntenbehoeften en complexe medische condities, wat direct ten goede komt aan patiëntenzorg.

Onderzoeksvraag - Impact op Werken: Professionele Ontwikkeling

Het vermogen om continu te leren en zich aan te passen is cruciaal in een snel veranderende sector zoals gezondheidszorg. Praktijkleren met AI  lijkt significante voordelen te bieden voor persoonlijke en professionele groei door reflectie, zelfevaluatie en het toepassen van geleerde lessen in dagelijkse praktijken.

Onderzoeksvraag- Impact op Werkenden: Teamdynamica

Een ander belangrijk aspect dat belicht wordt, is hoe de leerbenadering Praktijkleren met AI interprofessionele samenwerking kan versterken. Door gemeenschappelijke casebespreking kunnen verschillende disciplines unieke perspectieven delen, wat leidt tot betere communicatie, respect voor elkaars expertisegebied en uiteindelijk tot verbeterde teamdynamica.

Onderzoeksvraag - Persoonlijke Ervaringen met Casusonderwijs

Tenslotte speelt ook de perceptie en ervaring van individuele zorgmedewerkers een rol. Veel professionals geven aan dat ze door middel van praktijkleren met AI niet alleen hun vakinhoudelijke kennis vergroten maar ook hun empathisch vermogen ontwikkelen doordat ze leren zich beter in te leven in patiënten.

"Praktijkleren met AI heeft mij geholpen om theorie en praktijk dichter bij elkaar te brengen. Het stelt me in staat om complexe situaties beter te analyseren." 

  • Een anonieme professional uit de gezondheidszorg -
      impactevaluatie-en-praktijkleren.jpg

Ambities

Samenvattend biedt dit wetenschappelijk onderzoek hopelijk waardevolle inzichten over hoe praktijkleren met AI, in het bijzonder ook casuïstiek-leren,  positief kan bijdragen aan diverse facetten binnen het werkveld gezondheidszorg – variërend van verbeterde patiëntenzorg tot sterker teamwerk. Verdere - parallelle - studies zijn nodig om deze bevindingen te verdiepen en strategieën voor implementatie vast te stellen die tegemoetkomen aan huidige educatieve behoeften binnen de zorgsector.

In een tijd waarin adaptief vermogen essentieel is voor succesvolle gezondheidszorgervaringen, lijkt praktijkleren met AI een veelbelovende benadering om toegevoegde waarde te leveren – niet alleen voor werkenden maar ook voor werkprocesssen én werkomgeving binnen het zorgdomein.

 

Wetenschappelijk onderzoek naar Praktijkleren met AI in de Zorg met specifiek de focus gericht op de impact van casuistiek-leren op werk, werken en de werkenden.
Praktijkleren met AI in de Zorg  en casuistieken als de witte motor voor extra handen door de zorg!
Wetenschappelijk onderzoek naar de impact van Praktijkleren met AI-leren op de continuiteit van de beschikbaarheid van handen in de Zorg. 

onderzoek-praktijkleren-promoveren.jpg

logo-zpa-klein.jpg

Bronvermelding afbeeldingen: (c) ZorgPraktijkAcademie

MEEWETEN-PRATEN-BESLISSEN

Heb je als (zorg)professional ook te maken met een praktijkleervraagstuk en wil je MEE WETEN, MEE PRATEN EN/OF MEE BESLISSEN over de verdere toekomst van het Praktijkleren en de Praktijkscholen? Werk je bij een van de zorgorganisaties die zich als kennis- en/of netwerkpartner bij het landelijke programma ZorgPraktijkAcademie Samen en Anders zou willen aansluiten. Neem dan contact met ons op, graag gaan we met je in gesprek over meedoen, meedenken en meewerken aan Praktijkleren.

Stel hier uw vraag