Het Praktijksturing:
Praktijk- en vraaggericht leren
De werk- en beroepspraktijk van nu, straks en later vormen de leerwerkplaats voor zorgprofessionals waarin leren is werken is leren vorm en inhoud krijgt. En waarbij leren en presteren onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn en blijven en daarmee garant staan voor snelle leertransfer en hoog leerrendement.
Praktijksturing als Nieuwe Norm
Het praktijkleerkompas is een handreiking om de richting, inrichting en organisatie van praktijkleren verder vorm en inhoud te geven. Het leerkompas helpt mee om het praktijkleren in de werk- en beroepspraktijk koersvast te laten zijn voor vraag- en praktijkgestuurd leren. En waar nodig leerpraktijken tijdig bij te sturen wanneer onderwijs-gestuurd leren de boventoon dreigt te gaan voeren.
Praktijksturing als Innovatie Prikkel
Praktijksituatie en praktijkleervraagstukken in de leerpraktijk die om een passend antwoord vragen:
1) mag de werk- en beroepspraktijk weer leidend zijn/worden en het onderwijs daarbij een begeleidende en dienende rol vervullen, volledig indienst van de werk- en beroepspraktijk;
2) mag de opleidingsurennorm definitief naar het verleden (20e eeuw) en mogen we de duur van opleiden, leren en ontwikkelen (21e eeuw) aanpassen aan dat wat een (zorg)medewerker in de praktijk toont, aantoont en wat loont;
3) mag opleiden, leren en ontwikkelen slimmer, sneller en specifieker - overal en altijd - voor en in de praktijk bereikbaar worden waarbij praktische toepasbaarheid gewaarborgd is..
Praktijksturing en Leerprogrammering
EPA’s (entrustable professional activities) zijn een bruikbaar hulpmiddel (leertaal) voor leren in de praktijk (zorgprofessionals in opleiding 100% als trainees werkzaam in de praktijk), voor zelf- werk- en praktijkcoaches (begeleidingsschil in de praktijk) en voor werk- en praktijkdocenten (train-de-trainers in de praktijk). Breng het onderwijs terug naar de praktijk en laten we Samen en Anders blijven werken aan – moderne – flexibele vraag- en praktijkgestuurde beroepsopleidingen met bij- en nascholing ‘in huis en op maat’.
Praktijksturing en AI-leren
PAIZ AI is de tooling waarmee AI-leren in de Zorg als een gepersonaliseerde AI mentor voor iedere (zorg)professionals en/of (zorg)medewerker beschikbaar is als individueel coach. Geen voorgeprogrammeerde chatbot maar een interactieve AI bot die gesprekken voert en realtime antwoorden genereert op basis van alle actuele en gevalideerde informatie binnen de eigen zorgorganisatie(s). Daardoor is informatie niet vervuild met kennis van het internet. Alle praktijkkennis en -informatie van de (zorg)organisatie is binnen seconden beschikbaar en te bevragen via diverse AI gesprekstypen.
Praktijksturing en Leerimpact
Waarbij de evalueerbaarheid en effectiviteit in de praktijk van meer (of zelfs volledig) vraag- en praktijkgestuurd opleiden, leren en ontwikkelen aantoonbaar toeneemt. En daarmee direct ook laten zien dat het echt anders kan als leren weer 'thuis' maken komen in de praktijk. Dan zijn ook EPA’s veel meer passend en een heel goed bruikbaar hulpmiddel om leren en presteren in de praktijk succesvol te laten zijn. Tenslotte laat de businesscase van praktijkleren een meer dan positief beeld zien en is er sprake van een aanzienlijke toename van het leerrendement. Out-of-pocket kosten en verletkosten komen daarmee in een heel ander perspectief te staan.
Praktijksturing en Samen-en-Anders Leren
En gaan we eindelijk samen proberen om leren in de zorg weer inspirerend en uitdagend te maken door de regie van leren bij de (zorg)medewerkers en (zorg)professional te laten (met inspraak en zeggenschap).
En willen we dan eindelijk de leerroutes echt sneller, slimmer en specifieker maken (door ontdubbelen, ontzorgen en ontdoen van onnodige balast gemakkelijk maken).
En kunnen we dan eindelijk ophouden met systeemgericht opleiden, leren en ontwikkelen en een beroepsopleiding of bij- en nascholing weer mensgerichter maken (liefdevolle zorg, liefde voor de praktijk en liefde voor leren).
Praktijksturing en (vak)literatuur
Om tenslotte het hoogste rendement te halen uit vakliteratuur zou de aangeboden vakliteratuur vanuit verschillende benaderingen aangeboden moeten worden. Door de vier verschillende benaderingen aan te bieden, krijgen (zorg)professionals een veelzijdig beeld van het lezen van vakliteratuur in een andere taal. Het integreren en gebalanceerd aanbieden van de vier benaderingen wordt de “meervoudige benadering” genoemd.
De tekstgerichte benadering: deze richt zich voornamelijk op de formele kant van vakliteratuur. Hierbij kan worden gedacht aan standaarden, richtlijnen, protocollen.
De contextgerichte benadering: hierbij gaat het voornamelijk over sociale, culturele en historische diversiteit die wordt gepresenteerd in vakliteratuur.
De lezersgerichte benadering: deze wijze kan (zorg)professionals uitnodigen om kritisch om te gaan met vakliteratuur en te kijken vanuit meerdere perspectieven.
De taalgerichte benadering: met deze benadering zorg je ervoor dat de vakliteratuur wordt gezien als middel tot paktisch taalgebruik vanuit een vakinhoudelijke context.
Leervraag - Leerbelofte - Leeropbrengst
Leren vanuit vraag- en praktijksturing zorgt voor een concretisering van de leerbehoefte bij (zorg)medewerkers. De zorgvraag van bewoners, clienten en/of patienten vormt daarbij de onderlegger voor deze leerbehoefte. En dan komt praktijkleren in beeld waarbij aan (zorg)medewerkers wordt verzekerd (leerbeloften) om met een passend antwoord te kunnen komen. De leerbeloften vragen van Praktijkleren bruikbare handreikingen om de leervraag te beantwoorden. Praktijkleren werkt daarbij vanuit de leerbeloften in het leerkompas. Praktijkleren: vanuit klantbehoefte (leervragen) via leerbeloften (praktijkleren) naar leeropbrengst (bewijs).
Het doel- en resultaatgericht samen richting kunnen geven aan praktijkleren met AI in Zorg is met de sturingsmogelijkheden binnen handbereikt.
Bronvermelding afbeeldingen: (c)ZorgPraktijkAcademie