Praktijkleren
Praktijkleerplaats Zorg, HR en Onderwijs
Vraag- en praktijkgestuurd opleiden, leren en ontwikkelen is een uniek concept dat zich richt op de richting, inrichting en organisatie van praktijkleren in de Zorgsector, binnen HR en in het Onderwijs. Het is van cruciaal belang dat professionals beschikken over de juiste kennis en vaardigheden om optimaal te kunnen werken in de beroeps- en werkpraktijk. Om aan deze leerbehoefte te voldoen, is de Praktijkleerplaats als onderdeel van het praktijkleerconcept in de Zorg, HR en het Onderwijs in het leven geroepen.
Dynamiek van de praktijk
De snel veranderende werkomgeving in de Zorg, binnen HR en het Onderwijs vereisen voortdurende ontwikkeling en verbetering van de leer- en werkprocessen in de praktijk. Om succesvol te zijn en te blijven met het leren en presteren op het werk in de Zorg, binnen HR en het Onderwijs, moeten professionals kunnen beschikken over sector- en vakspecifieke "skills" (actuele competenties, EPA’s).
Praktijkkennis en vaardigheden die kunnen worden ontwikkeld met – al dan niet gespecialiseerde - opleiding, training en begeleiding in de werkpraktijk. Met trainingsbijeenkomsten (casuistiek-leren), praktijkbijeenkomsten (reflectief leren) en expertbijeenkomsten (diepgaand leren)
Waarbij het leeraanbod vraag- en praktijkgestuurd vertaald worden naar leer- en presteeroplossingen met leerroutes ‘op maat’.
Doelstelling
Het doel van de Praktijkleerplaats in de Zorg, HR en het Onderwijs is om alle geïnteresseerden de mogelijkheid te bieden om hun kennis en vaardigheden op het gebied van Zorg, HR en Onderwijs in de beroeps- en werkpraktijk duurzaam te kunnen blijven vergroten met een korte transfertijd, direct hogere inzetbaarheid en grotere continuïteit door beperkt verlet. Of men nu bestuurder, manager, (beleids)medewerker (bezoldigd of onbezoldigd) of professional is, de praktijkleerplaats als leer- en presteerconcept voor in de werk- en beroepspraktijk staat open voor iedereen die wil leren en presteren in de Zorg, HR en met Onderwijs.
Resultaten
Om dit doel te bereiken, streven we met de Praktijkleerplaats implementatie verschillende resultaten na:
1. Vaststellen visie op leerbeloften: er wordt in samenspraak binnen de organisatie een visie op "vraag- en praktijkgestuurd" opleiden, leren en ontwikkelen in de Zorg, binnen HR en het Onderwijs vastgesteld.
2. Praktijkleerprogramma’s gereed: leerprogramma’s Zorg, HR en Onderwijs die (gefaseerd) gereedkomen en altijd eerste worden getest middels pilots in de werk- en beroepspraktijk.
3. Training voor praktijkdocenten: praktijkdocenten worden getraind en gecertificeerd volgens een train-de-trainer aanpak, met pilots waarin docentvaardigheden eveneens getest worden in trainingsbijeenkomsten, reflectiebijeenkomsten en expertbijeenkomsten.
4. Praktijkleerschool certificering: de Praktijkleerplaats Zorg, HR en Onderwijs is operationeel, volledig ingericht en voldoet aan slechts een beperkt aantal maar essentiele criteria (leerbeloften) voor Praktijkleren.
5. Productie leerprogramma’s: de leerprogramma's Zorg, HR en Onderwijs gaan in productie na succesvolle afronding van de pilots met een compleet leeraanbod en een meerjarig praktijkleerplan.
6. Landelijke netwerk: een operationele Praktijkleerplaats voor de Zorg, HR en in het Onderwijs kan deelnemen aan domein specifieke leergemeenschappen - landelijk - om zo binnen het leernetwerk bekend te zijn en kennis te kunnen delen met alle relevante doelgroepen.
Businesscase
Om ervoor te zorgen dat de Praktijkleerplaats duurzaam kan opereren, is er een maatschappelijke businesscase opgesteld met ramingen voor leerrendement afhankelijk van de implementatiekeuze (als leermethodiek, als leerconcept of als leerfilosofie). Het leerrendement kan daarbij van 5-10% oplopen naar 15-20% (out-of-pocketkosten, verletkosten, transferkosten, verlengingskosten en/of uitvalkosten).
Break-even punt bereikt: binnen 1-2 jaar wordt het break-even punt bereikt vanuit de businesscase Praktijkleerplaats voor Zorg, HR en Onderwijs, waarbij de kosten gelijk worden aan de opbrengsten, binnen 2-3 jaar zijn ook de voorinvesteringen terugverdiend en ontstaat er leerrendement voor verdere groeimogelijkheden Het Praktijkleerplaats concept kan daarna elk jaar met tenminste 5-10% groeien in omvang en impact (leerrendement).
Doelgroep
De doelgroep van de Praktijkleerplaats bestaat uit bestuurders, managers, (beleids)medewerkers (bezoldigd en onbezoldigd) en (zorg)professionals die geïnteresseerd zijn in het verbeteren van leer- en werkprocessen in de Zorg, HR en het Onderwijs. Het is een integraal leer- en presteervraagstuk en kiezen voor Praktijkleren is een keuze van allemaal: Samen en Anders.
Tenslotte
De Praktijkleerplaats is een nieuw concept voor de richting, inrichting en organisatie van praktijkleren en presteren binnen werk- en beroepspraktijken in de Zorg, HR en het Onderwijs.
De Praktijkleerplaats voor leren en presteren in de Zorg, HR en het Onderwijs biedt medewerkers op alle niveau's de mogelijkheid om hun praktijkkennis en praktijkvaardigheden - skills - (competenties, EPA’s) te blijven ontwikkelen en direct ook toe te passen in de werk- en beroepspraktijk binnen de Zorg, HR en het Onderwijs.
De Praktijkleerplaats voor leren en presteren werkt met resultaten (output), opbrengsten (outcome) en effecten (impact) en vanuit een solide businesscase is de opzet van een praktijkleerplaats klaar om duurzaam bij te dragen aan leren en presteren in de Zorg, HR en het Onderwijs op alle niiveaus.
Bronvermelding afbeeldingen: (c) ZorgPraktijkAcademie