Praktijkleermethodiek
Praktijkleren is een effectieve methodiek die steeds meer wordt toegepast in verschillende leeromgevingen. Deze aanpak, gebaseerd op vraag- en praktijksturing, biedt (zorg)medewerkers de mogelijkheid om hun opgedane kennis en vaardigheden direct toe te passen in de werk- en beroepspraktijk.
Praktijkleren als ECO-systeem
Praktijkleren bestaat uit een reeks van praktische interactieve leermethoden. Eén van de krachtigste vormen van praktijkleren is casuistiek-leren, waarbij (zorg)medewerkers worden uitgedaagd om complexe praktijkproblemen (hulp-, ondersteunings- en/of zorgvragen) op te lossen aan de hand van realistische situaties. Dit stimuleert het probleemoplossend vermogen en kritisch denken.
Casuistiek-leren in de praktijk
Trainingsbijeenkomsten (in huis)
Daarnaast worden trainingsbijeenkomsten georganiseerd waarbij studenten in groepjes praktische vaardigheden kunnen oefenen onder begeleiding van een expert. Deze bijeenkomsten bieden een veilige omgeving om fouten te maken en feedback te ontvangen.
Praktijkbijeenkomsten (tijdens het werk)
Ook vinden er regelmatig praktijkbijeenkomsten plaats, waarbij (zorg)medewerkers samenwerken met (zorg)professionals uit het werkveld. Dit zorgt voor een nog betere aansluiting tussen theorie en praktijk.
Expertbijeenkomsten (webinars)
Naast de bijeenkomsten in de praktijk worden er ook diverse expertmeetings georganiseerd waarbij een expert zijn dieptiekennis rond een praktijkvraagstuk deelt met de deelnemers van een webinar en van daaruit een professionele dialoog start om tot verdere verdieping rond het zorgvraagstuk te komen.
Digitaal leren (online)
Naast deze groepsbijeenkomsten wordt ook gebruik gemaakt van e-learning . Hierbij kunnen (zorg)medewerkers zelfstandig leren op hun eigen tempo en niveau. Praktijkleren biedt dus diverse mogelijkheden om (zorg)medewerkers actief te betrekken bij het leerproces en hen voor te bereiden op de praktijk.
Snelleren (micro-learning)
Het samenvatten van praktijkleermomenten is een krachtige manier van verankeren van het geleerde vanuit de praktijk. Micro-learnings bieden de mogelijkheid om deze samenvattingen te laten werken als hulpmiddel om het geleerde optimaal te verankeren.
Spelend leren (gamification)
Binnen de methodiek is het praktijkspel nadrukkelijk aanwezig, waarbij spel-elementen worden gebruikt om motivatie en betrokkenheid te vergroten. Gamification wordt ook steeds vaker ingezet als leervorm en maakt structureel onderdeel uit van Praktijkleren.
AI-leren (Artificiële Intelligentie)
Artificiële intelligentie (AI) biedt grote kansen voor de zorg. Binnen Praktijkleren is AI-leren volledig geïntegreerd in combinatie met casuistiek-leren.
In opdracht van Zorginstituut Nederland heeft onderzoeksbureau Berenschot een verkenningsonderzoek uitgevoerd naar AI-toepassingen in de klinische praktijk. Het onderzoek laat zien dat passende inzet van AI in de zorg roept om een transformatie van zorgprocessen volgens de principes van passende zorg in de praktijk. Praktijkonderzoek naar AI-leren in relatie tot Praktijkleren, en Casuistiekleren in het bijzonder, biedt hierbij mooie aanknopingspunten.
Bewijs uit de praktijk
Tenslotte werken de (zorg)medewerkers met elkaar, voor elkaar en door elkaar te ontmoeten aan de ontwikkeling en het beheer van een praktijkwerkboek Casuistiek-leren als kennisbank en naslagwerk voor het beantwoorden van complexe vraagstukken in de werk- en beroepspraktijk. Een uitgewerkte casuistiek is daarbij een leeropbrengst en bewijsstuk van verworven kennis en kunde als onderdeel van toetsing, beoordeling en/of examinering (waar van toepassing).
De samenhang en interactie tussen de didactiek, de fysieke en virtuele ruimte en technologie maken dat er sprake is van actief leren in de werk- en beroepspraktijk.
Bronvermelding afbeeldingen: (c) ZorgPraktijkAcademie