Praktijkroute Praktijkontwerp van het praktijkleerproces

Praktijkleren en het belang en de kracht van een goed praktijkontwerp van het leerproces met tussenevaluaties op onderdelen van casuïstiekleren

Praktijkontwerp van het leerproces

Iteratief ontwerpen met het SAM-model

Het SAM-model is een praktisch ontwerpmodel om boeiende en iteratieve leerervaringen te creëren. Het ontwerpen van praktijkleren met behulp van SAM biedt de zorgpraktijk de mogelijkheid om krachtige leerpraktijken in te richten. De volgende SAM-aspecten spelen daarbij een belangrijke rol:

- Inzicht hebben in de SAM-fasen

- Toepassen van de SAM-principes

- Kiezen van de juiste SAM tools en technieken

- Volgen van het SAM-proces

 

Begrijp de SAM-fasen

Het SAM-model bestaat uit drie hoofdfasen: voorbereiding, iteratief ontwerp en iteratieve ontwikkeling. In de voorbereidingsfase verzamel je informatie over het leerprobleem, de deelnemers, de context en de leer- en prestatiedoelen. Ook maak je een high-level ontwerpconcept en een leerprojectplan. In de iteratieve ontwerpfase maak en test je prototypes van de leeroplossing, zoals storyboards, mockups of wireframes. Je verzamelt feedback van stakeholders en lerenden, en gebruikt deze om je ontwerp te verfijnen en te verbeteren. In de iteratieve ontwikkelfase bouw en test je functionele versies van de leeroplossing, zoals e-learning modules, video's of simulaties. Je blijft feedback verzamelen en bijsturen tot je bij het eindproduct bent. Hier voegen uitgenodigde experts bijdragen toe. Experts worden geselecteerd op basis van hun ervaring en vaardigheden.

Pas de SAM-principes toe

Het SAM-model wordt geleid door enkele belangrijke principes die kunnen helpen bij het creëren van boeiende en iteratieve leerervaringen. Om te beginnen is het belangrijk om je te concentreren op de essentiële elementen van de leeroplossing en onnodige complexiteit of details te vermijden. Het is ook nuttig om belanghebbenden en opleidingskandidaten/zorgprofessionals  vroeg en vaak tijdens het proces te betrekken, omdat dit zal helpen om de leeroplossing af te stemmen op hun (leer)behoeften. Verder is het belangrijk om open en flexibel te zijn om veranderingen en verbeteringen aan te brengen op basis van feedback en testresultaten. Ten slotte moeten verschillende methoden en hulpmiddelen worden gebruikt om de effectiviteit en impact van uw leeroplossing te evalueren en te meten, zoals enquêtes, quizzen, observaties, interviews of analyses. Ook hier voegen uitgenodigde experts waardevolle bijdragen toe. Experts worden geselecteerd op basis van hun ervaring en vaardigheden.

Kies de juiste tools en technieken

Het SAM-model schrijft geen specifieke tools of technieken voor voor het ontwerpen, ontwikkelen en evalueren van je leeroplossing. Brainstormen en mindmapping kunnen echter helpen bij het genereren van ideeën en het organiseren van informatie in de voorbereidingsfase. Prototyping- en testtools kunnen helpen bij het maken en testen van verschillende versies van de oplossing tijdens het ontwerp en de ontwikkeling. Voorbeelden hiervan zijn PowerPoint, Adobe XD of Articulate Storyline voor prototypes en Google Forms, SurveyMonkey of UserTesting voor feedback. Projectbeheer- en samenwerkingstools zoals Trello, Asana of Microsoft Teams kunnen helpen bij het plannen van taken, deadlines en middelen. Zoom, Slack of Google Docs kunnen worden gebruikt om te communiceren met het team en belanghebbenden. Wederom voegen ook hier uitgenodigde experts bijdragen toe. Experts die worden geselecteerd op basis van hun ervaring en vaardigheden.

Volg het SAM-proces

Het SAM-model is een flexibel en iteratief proces, maar het is nuttig om enkele algemene stappen te volgen om een succesvol project te garanderen. Definieer eerst de reikwijdte en doelen van het project. Maak een projectcharter of -contract waarin het doel, de reikwijdte, de doelen, de rollen, de tijdlijn en het budget worden beschreven. Ten tweede, maak een ontwerpconcept en een projectplan. Dit kan inhouden dat u een ontwerpdocument of storyboard maakt om de belangrijkste kenmerken, inhoud en structuur van uw leeroplossing te illustreren. Maak daarnaast een projectplan om taken, mijlpalen, deliverables en resources voor elke fase van het project te definiëren. Ten derde, het ontwikkelen en testen van prototypes. Begin met low-fidelity prototypes zoals papieren schetsen of wireframes, en ga dan over op high-fidelity prototypes zoals functionele e-learningmodules of video's. Test prototypes met belanghebbenden en cursisten om feedback te verzamelen over bruikbaarheid, functionaliteit, esthetiek en effectiviteit van uw leeroplossing. Ten vierde, verfijn en verbeter uw ontwerp en ontwikkeling op basis van de behoeften en feedback van de leerling. Implementeer en evalueer ten slotte uw leeroplossing in een echte context of omgeving, zoals een LMS of klaslokaal. Meet de reacties van cursisten, leerresultaten, gedragsveranderingen en prestatieverbeteringen. Rapporteer bevindingen en aanbevelingen aan belanghebbenden en klanten.

 

design-wijkzorg-vietnam.jpglogo-zpa-klein.jpg

Bronvermelding afbeeldingen: (c) ZorgPraktijkAcademie

 

 

MEEWETEN-PRATEN-BESLISSEN

Heb je als (zorg)professional ook te maken met een praktijkleervraagstuk en wil je MEE WETEN, MEE PRATEN EN/OF MEE BESLISSEN over de verdere toekomst van het Praktijkleren en de Praktijkscholen? Werk je bij een van de zorgorganisaties die zich als kennis- en/of netwerkpartner bij het landelijke programma ZorgPraktijkAcademie Samen en Anders zou willen aansluiten. Neem dan contact met ons op, graag gaan we met je in gesprek over meedoen, meedenken en meewerken aan Praktijkleren.

Stel hier uw vraag