Praktijkwaarderingsmomenten
Waarderen en toetsen met leeropbrengsten
Een belangrijk onderwerp bij het praktijkleren, in het bijzonder ook met casuïstiek-leren voor praktijkopleiders, praktijkdocenten en praktijkopleiders is het werken met leeropbrengsten. Daarbij is het relevant om te weten hoe leeropbrengsten zichtbaar gemaakt kunnen worden en hoe ze bijdragen aan de gewenste en/of gevraagde professionele ontwikkeling van (zorg)professionals.
Praktijkleren en zichtbaarheid
Praktijkleren, dat niet alleen gericht hoeft te zijn op het behalen van formele kwalificaties, kan worden gestimuleerd door een minder hiërarchische praktijkleeromgeving te creëren. Ook leidinggevenden kunnen informeel leren bevorderen door coaching en positieve feedback. Een veilige werkcultuur als onderdeel van de werk- en beroepspraktijk waarin praktijkopleiders, -docenten en -begeleiders elkaar helpen en zo (zorg)professionals bij het praktijkleren ondersteunen draagt ook bij. Het triademodel (Poiesz, 1996) met de pijlers leergelegenheid, leercapaciteit en leermotivatie speelt hierbij nog steeds een belangrijke rol.
Portfolio’s, beroepsregistraties en certificaten zijn en blijven manieren om leeropbrengsten zichtbaar te maken. Maar het opleveren van een uitgewerkte casuïstiek als de ‘gulden’ standaard voor leeropbrengsten in het werkboek Praktijksituaties, is bij uitstek het middel om leeropbrengsten te verzilveren.
Leren door te doen
Op de werkplek leren door te doen middels uitproberen en in de praktijk experimenteren blijkt zeer effectief. Iets nieuws proberen, dit bespreekbaar maken met ervaren collega’s en het toepassen hun adviezen in de werk- en beroepspraktijk. Deze informele leermethode bevordert de professionele ontwikkeling in sterke mate en past uitstekend in de leerbenadering van Praktijkleren.
Opbrengstgericht werken
Focussen op hoge leeropbrengsten tijdens het praktijkleren vereist aanscherping van het directe leer- en/of instructiemodel. Het verrijken van deze praktijkleermiddelen, in het bijzonder bij casuïstiekleren verhoogt en de kwaliteit van de (zorg)professionals als ‘praktijklerende’ en van de praktijkopleider, -docent en/of -begeleider als ‘praktijkleraar’ en leidt tot betere praktijkleerresultaten (interactieve e-learning, micro-learning, gamification, learning App, AI-leren etc.).
Leeropbrengsten en professionalisering
Praktijkleren (incl. informeel leren) draagt bij aan verdere verrijking van vakkennis, pedagogische vaardigheden en professionele identiteit. Het maakt de (zorg)professionals en ook de praktijkopleiders, -docenten, -begeleiders beter en zelfbewuster. Kortom, leeropbrengsten zijn niet alleen meetbaar en daarmee te beoordelen of te toetsen, maar ook essentieel voor de groei van praktijkopleiders, praktijkdocenten en praktijkopleiders
Bronvermelding afbeeldingen: (c) ZorgPraktijkAcademie