Praktijkroute Praktijkgestuurde doelen

Praktijkleren en het belang en de kracht van goed geformuleerde praktijkdoelen in termen van leer- en presteerdoelen als onderdeel van casuïstiekleren.

Leer- en presteerdoelen 

Verschillen en voordelen

Het formuleren van doelen is van waarde voor zowel werknemers als werkgevers. Deze doelstellingen helpen bij het bereiken van de ambities in zorgorganisaties en een individu of team, zoals persoonlijke vooruitgang en teamprofessionalisering. Door te ontdekken hoe het stellen van verschillende doelen bijdraagt ​​aan persoonlijke, professionele en/of organisatorische ontwikkeling en succes, kan een (zorg)medewerker nog waardevoller worden en zijn/haar werkplezier vergroten. 

Doelen formuleren kent belangrijke aspecten, vraagt om een definitie en het biedt voordelen om leer- en prestatiedoelen te onderscheiden. Om zo te helpen goed onderscheid te maken tussen beiden en tips voor het stellen en wanneer je deze doelen het beste kunt gebruiken.

Leerdoelen versus prestatiedoelen 

Leer- en prestatiedoelen zijn unieke doelstellingen voor (zorg)professionals om succes te behalen in hun (zorg)organisatie. De belangrijkste verschillen zijn:

Focus: Leerdoelen zijn gericht op prestaties op de lange termijn, zoals persoonlijke, professionele en/of teamontwikkeling. Prestatiedoelen zijn gericht op korte termijn prestaties die vaardigheden of competentie in werk- en/of beroepspraktijk bewijzen.

Duur om het doel te bereiken: Doorgaans kan een prestatiedoel in de praktijk veel sneller worden bereikt dan een leerdoel.

Voordelen: Leerdoelen helpen vaak om ambities te verwezenlijken, terwijl prestatie-doelen helpen bij te dragen aan het succes van een team of (zorg)organisatie.

Gebruik: Beide soorten doelen bieden persoonlijk, professioneel en/of organisatorisch voordeel, maar een leerdoel is meestal voor persoonlijk gebruik en een prestatiedoel wordt veelal door anderen vastgesteld om te volgen.


Praktijkleren en leerdoelen

Leerdoelen zijn gericht op het ontwikkelen van vaardigheden en het bevorderen van de kennis voor persoonlijke, professionele en/of teamontwikkeling (hier dan het functioneren als teamlid). Als (zorg)professionals kun je deze doelen stellen voor succes op de lange termijn in plaats van voor korte termijn prestaties. Een (zorg)professional kan bijvoorbeeld zijn professionele BIG-(her)registratie nastreven en zich vrijwillig aanmelden voor meer verantwoordelijkheden voor een project, zodat vaardigheden ontwikkeld kunnen worden om projectmanager te worden. Dit is een leerdoel omdat het gericht is op het ontwikkelen van kennis, vaardigheden en het bevorderen van iemands loopbaan.

Om leerdoelen op te stellen, is het handig om na te denken over het loopbaanplan en hoe iemand zich in de toekomst kan verbeteren. Men kan een werkgever ook vragen naar mogelijkheden om door te groeien en meer te weten te komen over de kwalificaties die men nodig heeft voor functies op een ander - hoger - niveau.

Praktijkleren en presteerdoelen

Prestatiedoelen zijn gericht op een resultaat. Een doel om een ​​bepaald aantal zorghulpmiddelen te onderzoeken naar bruikbaarheid voor een deadline te realiseren, is bijvoorbeeld een prestatiedoel. Een specifieke score op een examen is ook een goed voorbeeld van een prestatiedoel. Dit soort doelen helpt bij het bepalen van de competentie en het vermogen om bepaalde taken uit te voeren. Prestatiedoelen zijn korte termijndoelen en helpen een doel te bereiken in een kortere tijdsduur dan een leerdoel.

Het formuleren van prestatiedoelen wordt veelal afgestemd op de doelstellingen van locatie, de afdeling, het organisatieonderdeel of de zorgorganisatie. Vaak stelt een leidinggevende of een (team)manager de prestatiedoelen op, maar een (zorg)professional kan ook zelf persoonlijke presteerdoelen opstellen om zijn/haar eigen werkprestaties te verbeteren.

leerdoelen.jpg

Loopbaanontwikkeling

Het belangrijkste voordeel dat (zorg)professionals behalen bij het stellen en bereiken van leerdoelen is loopbaanontwikkeling. Het nastreven van doelen om vaardigheden te vergroten, vergroot de flexibiliteit als (zorg)medewerker en helpt om een waardevoller lid van het team te worden. Het creëren van leerdoelen om bijvoorbeeld leiderschapsvaardigheden te ontwikkelen, kan leidinggevenden en managers helpen om potentieel te herkennen en (zorg)medewerkers kansen en mogelijkheden te bieden om projecten te leiden. Als er geen mogelijkheden zijn om door te groeien op een werkplek, kan het verbeteren van vaardigheden helpen om een volgende loopbaanstap te zetten.

Leerdoelen bieden ook een uitstekende motivatie om toekomstige carrièredoelen na te streven en moedigen aan om de inspanningen om te slagen voort te zetten. Deze doelen zijn voor de lange termijn en helpen (zorg)professionals om zich te blijven concentreren terwijl men kleinere doelen op diens pad naar loopbaanontwikkeling behaalt.

smart-doelen-opstellen.jpg

Opbrengsten en effecten

Prestatiedoelen zijn meer representatief voor de huidige capaciteiten en bieden verschillende voordelen waarvan men sneller kunt profiteren dan leerdoelvoordelen. Prestatiedoelen helpen bijvoorbeeld bij het verbeteren van de processen die en (zorg)professional en het team gebruiken om taken uit te voeren. Dit maakt het team efficiënter en stelt de (zorg)professional in staat productiever te worden. Een prestatiedoel kan bijvoorbeeld zijn om het bewegen van bewoners, cliënten en/of patiënten dagelijks met 10% te verhogen. Om dit te bereiken, kunnen jij en je team de praktijken analyseren die het meest succesvol waren om samen op een slimme manier tot meer beweging te komen en deze methoden gebruiken in toekomstige strategieën om nog meer in beweging te krijgen.

Het behalen van prestatiedoelen kan helpen om de werktevredenheid te vergroten. Aangezien dit meestal korte termijndoelen zijn, boekt men snel resultaten en haalt men voldoening uit het volbrengen van een taak. Een gevoel van voldoening is bemoedigend en helpt om van het werk te genieten en de waarde van ieders werk te zien.

 

logo-zpa-klein.jpg

Bronvermelding afbeeldingen: (c) ZorgPraktijkAcademie

MEEWETEN-PRATEN-BESLISSEN

Heb je als (zorg)professional ook te maken met een praktijkleervraagstuk en wil je MEE WETEN, MEE PRATEN EN/OF MEE BESLISSEN over de verdere toekomst van het Praktijkleren en de Praktijkscholen? Werk je bij een van de zorgorganisaties die zich als kennis- en/of netwerkpartner bij het landelijke programma ZorgPraktijkAcademie Samen en Anders zou willen aansluiten. Neem dan contact met ons op, graag gaan we met je in gesprek over meedoen, meedenken en meewerken aan Praktijkleren.

Stel hier uw vraag