Praktijkroute Praktijksturing met leer- en presteervragen

Het draait bij Praktijkleren om vraag- en praktijksturing van waaruit een leervraag vertaald kan worden naar een praktijkleeroplossing die met casuïstiekleren kan worden gerealiseerd en worden toegepast in de werk- en/of beroepspraktijk.

LEER- en PRESTEERVRAGEN

De kunst van vragen stellen

Een leervraag is een vraag die je jezelf als (zorg)professional stelt. Je stelt jezelf een leervraag wanneer je nog niet uitblinkt in bepaalde dingen in de praktijk. Je loopt tegen zaken aanloopt die je onder knie wilt krijgen, bijvoorbeeld omdat het de kwaliteit van bestaan vergroot. Een goede leervraag bestaat uit zowel een theoretische als praktische component. Leervragen zijn gericht op het toepassen van de kennis en kunde die je hebt opgedaan door jezelf praktijkleervragen te stellen. Leervragen zijn ook het vertrekpunt van een praktijkleer- of reflectieproces. Ze gaan ook over zienswijzen en zorg praktijkbarrières. De zienswijzen gaan over dat wat je wilt bereiken, de zorgpraktijk barrières zijn de zaken die in de weg staan om een passend antwoord op een zorgvraag te bereiken. Vanuit die leervraag interpreteer je praatijksituaie en de gebeurtenissen in je werkpraktijk van je als (zorg)professionel.

Formulier een goede leervraag vanuit de praktijk, lees hier verder.....

 

De kennis en kunde  die de leervraag oplevert, versterkt je kwaliteit, competentie en bovenal de praktische manier van profesisoneel handelen. Soms is het niet direct mogelijk om een passend antwoord te vinden op een praktijkleervraag. Dat bewijst casuistiekleren je een dienst. Door een beroep op collega’s of mensen in je netwerk te doen als onderdeeel van casuistiekleren.. Onderzoeken wat zij doen, hoe ze bepaalde vraagstukken aanpakken en proberen dat zelf ook zo goed mogelijk uit te voeren in de werk- en beroepspraktijk.

durf-te-vragen-dobbelsteen.jpg

Durf te vragen

Als iets niet wil lukken, dat zit het ergens vast. Vragen maken los wat vastzit. Stop even met nog harder  werken om problemen op te lossen. Vooral bij problemen die steeds in een andere vorm terugkomen. Zoek naar de reden waarom het probleem in kwestie een goede oplossingsrichting biedt. Vind wat er vast zit. Vragen stellen helpt dan echt.

durf-te-vragen-reeks.jpg

Door het stellen van vragen komt er beweging in situaties die vastzitten. Door vragen als: Van wie is dit probleem? Is het van jou of hoort het elders? Of: Waar moet de toestemming voor beweging vandaan komen? En: Wat raak je kwijt als je dit probleem niet meer hebt? Stap voor stap leren hoe je dat doet met vragen stellen. Vragen stellen: een essentiele bouwsteen van praktijkleren, in het bijzonder casuistiekleren. Daarbij kan de casus vanuit een reflectieve, informatieve, transformatieve of onderzoekende manier worden behandeld waarmee het casuistiekleren een extra lerende dimensie krijgt.

leervragen-en-het-doel-van-het-leren.jpg

Praktijkleren kan op vele niveau's en op vele manieren vorm en inhoud krijgen waarbij verbeteren, veranderen en vernieuwen met praktijkleren allemaal bereikbaar zijn.

logo-zpa-klein.jpg

Bronvermelding afbeeldingen: (c) ZorgPraktijkAcademie

MEEWETEN - PRATEN - BESLISSEN

Heb je als (zorg)professional ook te maken met een praktijkleervraagstuk en wil je MEE WETEN, MEE PRATEN EN/OF MEE BESLISSEN over de verdere toekomst van het Praktijkleren en de Praktijkscholen? Werk je bij een van de zorgorganisaties die zich als kennis- en/of netwerkpartner bij het landelijke programma ZorgPraktijkAcademie Samen en Anders zou willen aansluiten. Neem dan contact met ons op, graag gaan we met je in gesprek over meedoen, meedenken en meewerken aan Praktijkleren.

Stel hier uw vraag