Praktijkervaring Leervermogen in de praktijk

Met leren vanuit praktijksituaties ontstaan er een leerbereidheid, leercapaciteit en leergelegenheid en daarmee leervermogen om in beweging te komen en oude gewoonten los te laten om zo plaats te maken voor nieuwe gewoonten en vernieuwde patronen.

Leervermogen in  de praktijk

Leersleutels praktijkleren als hefboom tot persoonlijke en professionele groei 

Leervermogen is een essentiële vaardigheid die van cruciaal belang is in praktijkleren voor zowel persoonlijke als professionele ontwikkeling. Het stelt individuen in staat om zich aan te passen aan veranderende omstandigheden, nieuwe uitdagingen aan te gaan en voortdurend te groeien. Leervermogen bestaat uit drie fundamentele componenten: leergelegenheid, leercapaciteit en leerbereidheid.

Leergelegenheid: Het creëren van kansen om te leren

Leergelegenheid verwijst naar de beschikbaarheid van praktijksituaties en leerbronnen die het leerproces faciliteren. Dit kan variëren van formele educatieve praktijkprogramma's tot informele praktische ervaringen in de dagelijkse (zorg)praktijk. Voorbeelden van leergelegenheden zijn:

  • Praktijktrainingen en workshops
  • Mentorschap en praktijkcoaching
  • Projecten en uitdagingen op het werk
  • Praktijkstudie met online leerplatforms 

Door actief op zoek te gaan naar en gebruik te maken van deze leergelegenheden in de praktijk, kunnen individuen hun kennis en vaardigheden uitbreiden en zich voorbereiden op toekomstige uitdagingen.

Leercapaciteit: Het vermogen om nieuwe informatie op te nemen
Leercapaciteit heeft betrekking op het cognitieve vermogen van een (zorg)professional om nieuwe informatie te verwerken, te begrijpen en toe te passen. Factoren die de leercapaciteit beïnvloeden zijn onder meer:

  • Intelligentie en aanleg
  • Concentratie en aandacht
  • Geheugen en retentie
  • Probleemoplossend vermogen 

Het verbeteren van de leercapaciteit vereist gerichte inspanningen, zoals het trainen van cognitieve vaardigheden, het ontwikkelen van effectieve leerstrategieën en het creëren van een optimale leeromgeving.

 

Leermotivatie: De bereidheid om te leren en te groeien
Leerbereidheid verwijst naar de intrinsieke motivatie en het verlangen van een (zorg)professional om nieuwe kennis en vaardigheden te verwerven. Het omvat de volgende aspecten:

  • Nieuwsgierigheid en interesse
  • Openheid voor nieuwe ervaringen
  • Doorzettingsvermogen en veerkracht
  • Groei-mindset en acceptatie van uitdagingen
     

Het cultiveren van leerbereidheid vereist een positieve houding ten opzichte van leren, het omarmen van verandering en het zien van obstakels als mogelijkheden voor groei.

 "Het vermogen om te leren is een geschenk; de vaardigheid om te leren is een techniek; de bereidheid om te leren is een keuze." - Brian Herbert 
 

Leervermogen is een combinatie van leergelegenheid, leercapaciteit en leerbereidheid. Door deze drie componenten te optimaliseren, kunnen zorgprofessionals hun potentieel maximaliseren en zich voortdurend aanpassen aan de snel veranderende wereld om hen heen. Het cultiveren van een sterk leervermogen is niet alleen gunstig voor persoonlijke groei, maar ook voor professioneel succes en het vermogen om waardevolle bijdragen te leveren aan de zorgorganisatie en de samenleving als geheel.

triademodel-van-theo-poiesz.jpg

logo-zpa-klein.jpg

Bronvermelding afbeeldingen: (c) ZorgPraktijkAcademie

MEEWETEN-PRATEN-BESLISSEN

Heb je als (zorg)professional ook te maken met een praktijkleervraagstuk en wil je MEE WETEN, MEE PRATEN EN/OF MEE BESLISSEN over de verdere toekomst van het Praktijkleren en de Praktijkscholen? Werk je bij een van de zorgorganisaties die zich als kennis- en/of netwerkpartner bij het landelijke programma ZorgPraktijkAcademie Samen en Anders zou willen aansluiten. Neem dan contact met ons op, graag gaan we met je in gesprek over meedoen, meedenken en meewerken aan Praktijkleren.

Stel hier uw vraag