Praktijkervaring Leerborging in de praktijk

Praktijkleren en het belang van de aanwezigheid en betekenis van leerborging in de werk- en beroepspraktijk als onderdeel van casuïstiekleren

Leerborging in de praktijk

Leerervaringen verzilveren in de praktijk

Leerborging in de context van training en coaching verwijst naar het integreren en handhaven van nieuwe kennis, vaardigheden en gedragingen die tijdens leerinterventies zijn verkregen, in de dagelijkse werkpraktijk. Het is een proces dat ervoor zorgt dat wat in de leeromgeving is geleerd, wordt verankerd en toegepast, waardoor duurzame verandering en verbetering ontstaan.

Het belang van leerborging

Duurzame verandering: borging zorgt ervoor dat het geleerde niet slechts tijdelijk wordt toegepast, maar leidt tot duurzame gedragsverandering. Het maximaliseert de return on investment in training en coaching.

Praktische relevantie: wat in praktijktrainingen is geleerd, moet direct relevant zijn voor de dagelijkse werkzaamheden. Borging waarborgt dat medewerkers de geleerde concepten kunnen toepassen in hun dagelijkse praktijk.

Optimalisatie van resultaten: door borging kunnen organisaties de impact van training en coaching maximaliseren, wat leidt tot verbeterde individuele prestaties en uiteindelijk tot organisatorisch succes.

borging-van-leren.jpg

Borgingsstrategieën in de praktijk

Het borgen van leerervaringen kan op verschillende manieren versterkt worden in de werk- en beroepspraktjik van (zorg)professionals.

Actieve participatie van medewerkers

Medewerkers moeten actief betrokken zijn bij het toepassen van wat ze hebben geleerd. Dit omvat het stellen van doelen, reflecteren op de leerervaring en het actief inbrengen van nieuwe kennis en vaardigheden in hun dagelijkse taken.

Ondersteuning van leidinggevenden

Leidinggevenden hebben de verantwoordelijkheid om een omgeving te creëren die leren en borging stimuleert. Ze moeten regelmatig communiceren over de waarde van wat is geleerd, duidelijke verwachtingen uitspreken en ruimte bieden voor toepassing in de praktijk.

Rol van interne coaches

Interne coaches kunnen een cruciale rol spelen in het ondersteunen van medewerkers bij de borging. Ze kunnen individuele coachingssessies organiseren, feedback geven en de voortgang monitoren, waardoor een continu leerproces ontstaat.

Implementatie van herhalingsmechanismen

Herhaling is een krachtig middel voor borging. Periodieke herhaling van essentiële concepten, mogelijk via microlearning of korte workshops, versterkt het geleerde en bevordert langetermijnretentie.

Evalueren en aanpassen

Een continue evaluatie van de effectiviteit van borgingsstrategieën is essentieel. Organisaties moeten bereid zijn om hun aanpak aan te passen op basis van feedback en prestatie-indicatoren.

borgingsstrategieen.jpg
Borging is geen eenmalige gebeurtenis, maar een doorlopend proces dat samenwerking vereist tussen medewerkers, leidinggevenden en interne coaches. Door dit proces te omarmen, kunnen organisaties de volledige waarde halen uit hun investeringen in trainingsbijeenkomsten, praktijkbijeenkomsten en/of erxperbijeenkomsten en coaching, wat resulteert in een continu verbeterende en lerende organisatie.

logo-zpa-klein.jpg

Bronvermelding afbeeldingen: (c) ZorgPraktijkAcademie

MEEWETEN-PRATEN-BESLISSEN

Heb je als (zorg)professional ook te maken met een praktijkleervraagstuk en wil je MEE WETEN, MEE PRATEN EN/OF MEE BESLISSEN over de verdere toekomst van het Praktijkleren en de Praktijkscholen? Werk je bij een van de zorgorganisaties die zich als kennis- en/of netwerkpartner bij het landelijke programma ZorgPraktijkAcademie Samen en Anders zou willen aansluiten. Neem dan contact met ons op, graag gaan we met je in gesprek over meedoen, meedenken en meewerken aan Praktijkleren.

Stel hier uw vraag