Leerevaluaties in de praktijk
Vier perspectieven voor leerevaluaties
De richting, inrichting, organisatie en uitvoering van praktijkleren vraagt om continue evaluatie om zo samen te kunnen blijven werken aan verbeteringen, veranderingen en/of vernieuwing van praktijkleren. Het gaat daarbij om het evalueren van de inhoud, het proces en de procedurele aspecten van praktijkleren. De uitwerkingen van de leerevaluatie kunnen we vanuit deze drie perspectieven bekijken.
Interactieve evaluatie (reacties)
Doel: feedback ontvangen vanuit de werk- en beroepspraktijk over praktijkleren.
Focus: de nadruk ligt op het verzamelen van reacties over ervaringen met praktijklerren
Voorbeeld: een spontane terugkoppeling van een (zorg)professional, een afsluitende evaluatieronde in een leerbijeenkomst
Belang: Het geeft een eerste indruk van hoe (zorg)professionals praktijkleren (hebben) ervaren.
Productgerichte evaluatie (leerresultaat)
Doel: Bij productgerichte evaluatie wordt beoordeeld hoe goed een (zorg)professional het doel van een opdracht of project heeft behaald.
Focus: De nadruk ligt op het eindproduct van het leerproces.
Voorbeeld: Een toets die meet of de (zorg)professional de inhoud van een casus heeft begrepen, zonder diepgaand in te gaan op het denkproces tijdens het lezen
Belang: Het helpt bij het bepalen of (zorg)professionals de gestelde doelen hebben bereikt.
Procesgerichte leerevaluatie (transfer)
Doel: Procesgerichte evaluatie onderzoekt hoe (zorg)professionals tot bepaalde resultaten komen.
Focus: Het richt zich op het proces, de werking en de uitvoering van een leerinterventie/het casuïstiekleren.
Voorbeeld: Observatie van leesprocessen van (zorg)professionals tijdens hardopdenkend lezen, waarbij de nadruk ligt op strategieën, groepering en individuele instructie.
Belang: Het biedt inzicht in de kwaliteit van het denkproces en helpt bij het verbeteren van het leerproces.
Procedurele leerevaluatie (resultaat)
Doel: Procedurele evaluatie richt zich op de stappen en methoden die worden gebruikt om leerdoelen te bereiken.
Focus: Het gaat om de procedures en strategieën die (zorg)professionals hanteren.
Voorbeeld: Het analyseren van de effectiviteit van specifieke praktijkleervormen voor hardopdenkend cauistiek lezen en observatie in de praktijk.
Belang: Het helpt bij het optimaliseren van de leermethoden en -strategieën.
Een holistische benadering van leerevaluatie in de werk- en beroepspraktijk in combinatie met de evaluatieniveau's van Kirkpatrick omvat zowel productgerichte, procesgerichte als procedurele aspecten om een compleet beeld te krijgen van het praktijkleerproces en de prestaties van (zorg)professionals..
Bronvermelding afbeeldingen: (c) ZorgPraktijkAcademie