Praktijkervaring Leerevaluaties in de praktijk

Praktijkleren en het belang van systematische en gestructureerde evaluatie van vraag- en praktijkgestuurd opleiden, leren en ontwikkelen in de werk- en beroepspraktijk als onderdeel van casuïstiekleren

Leerevaluaties in de praktijk

Vier perspectieven voor leerevaluaties 

De richting, inrichting, organisatie en uitvoering van praktijkleren vraagt om continue evaluatie om zo samen te kunnen blijven werken aan verbeteringen, veranderingen en/of vernieuwing van praktijkleren. Het gaat daarbij om het evalueren van de inhoud, het proces en de procedurele aspecten van praktijkleren. De uitwerkingen van de leerevaluatie kunnen we vanuit deze drie perspectieven bekijken.

Interactieve evaluatie (reacties)

Doel:  feedback ontvangen vanuit de werk- en beroepspraktijk over praktijkleren.
Focus: de nadruk ligt op het verzamelen van reacties over ervaringen met praktijklerren 
Voorbeeld: een spontane terugkoppeling van een (zorg)professional, een afsluitende evaluatieronde in een leerbijeenkomst
Belang: Het geeft een eerste indruk van hoe (zorg)professionals praktijkleren (hebben) ervaren.

Productgerichte evaluatie (leerresultaat)

Doel: Bij productgerichte evaluatie wordt beoordeeld hoe goed een (zorg)professional het doel van een opdracht of project heeft behaald.
Focus: De nadruk ligt op het eindproduct van het leerproces.
Voorbeeld: Een toets die meet of de (zorg)professional de inhoud van een casus heeft begrepen, zonder diepgaand in te gaan op het denkproces tijdens het lezen
Belang: Het helpt bij het bepalen of (zorg)professionals de gestelde doelen hebben bereikt.

Procesgerichte leerevaluatie (transfer)

Doel: Procesgerichte evaluatie onderzoekt hoe (zorg)professionals tot bepaalde resultaten komen.
Focus: Het richt zich op het proces, de werking en de uitvoering van een leerinterventie/het casuïstiekleren.
Voorbeeld: Observatie van leesprocessen van (zorg)professionals tijdens hardopdenkend lezen, waarbij de nadruk ligt op strategieën, groepering en individuele instructie.
Belang: Het biedt inzicht in de kwaliteit van het denkproces en helpt bij het verbeteren van het leerproces.

Procedurele leerevaluatie (resultaat)

Doel: Procedurele evaluatie richt zich op de stappen en methoden die worden gebruikt om leerdoelen te bereiken.
Focus: Het gaat om de procedures en strategieën die (zorg)professionals hanteren.
Voorbeeld: Het analyseren van de effectiviteit van specifieke praktijkleervormen voor hardopdenkend cauistiek lezen en observatie in de praktijk.
Belang: Het helpt bij het optimaliseren van de leermethoden en -strategieën.

kirkpatrick-en-evaluatie.jpg

Een holistische benadering van leerevaluatie in de werk- en beroepspraktijk in combinatie met de evaluatieniveau's van Kirkpatrick omvat zowel productgerichte, procesgerichte als procedurele aspecten om een compleet beeld te krijgen van het praktijkleerproces en de prestaties van (zorg)professionals..

logo-zpa-klein.jpg

Bronvermelding afbeeldingen: (c) ZorgPraktijkAcademie

MEEWETEN-PRATEN-BESLISSEN

Heb je als (zorg)professional ook te maken met een praktijkleervraagstuk en wil je MEE WETEN, MEE PRATEN EN/OF MEE BESLISSEN over de verdere toekomst van het Praktijkleren en de Praktijkscholen? Werk je bij een van de zorgorganisaties die zich als kennis- en/of netwerkpartner bij het landelijke programma ZorgPraktijkAcademie Samen en Anders zou willen aansluiten. Neem dan contact met ons op, graag gaan we met je in gesprek over meedoen, meedenken en meewerken aan Praktijkleren.

Stel hier uw vraag