Praktijkervaring Leergewoonten in de praktijk

Praktijkleren en het belang van de aanwezigheid, de betekenis van en het benutten van leer- en denkgewoonten in de werk- en beroepspraktijk als onderdeel van casuïstiekleren

Leer- en denkgewoonten in de praktijk

De invloed van leer- en denkgewoonten

Leer- en denkgewoonten zijn bepalend voor de mate waarin we nieuwe kennis eigen maken en ontwikkelen. Ze gaan over het gemak waarmee we leren en ontwikkelen, als resultaat van onze manier van denken. Wat voor de ene (zorg)professional gemakkelijk is, kan voor een ander juist een uitdaging zijn. Leer- en denkgewoonten kunnen ook op team- en organisatieniveau worden bekeken: is een bepaalde ontwikkeling haalbaar voor deze doelgroep of onze organisatie.

Inzicht in leergewoonten

Bij praktijkleren zien we dat (zorg)professionals op verschillende manieren leren. Daarbij kunnen we letten op een viertal aspecten te weten:

  • welke denk- en doe-activiteiten onderneemt de (zorg)professionals
  • welke sturingsactiviteiten de zorgprofessionals uit zichzelf laat zien
  • hoe de zorgprofessional omgaat met gevoelens en emoties
  • hoe de zorgprofessional denkt over leren

Deze vier aspecten tezamen geven een beeld van hoe de (zorg)professional leert. Als dit beeld bij een (zorg)professional tamelijk constant is over langere tijd en in verschillende leersituaties, kunnen we spreken over een leergewoonte. Een leergewoonte hangt nauw samen met andere zaken zoals de leervoorkeur, leerstijl of manier van leren van de (zorg)professional. 

zoleerik.jpg

Inzicht in denkgewoonten

Het inzicht in denkgewoonten van (zorg)professionals is van groot belang voor effectief praktijkleren. Door pro-actief in te spelen op de kennis van en het inzicht in denkgewoonten van (zorg)professionals kan de impact van leren en daarmee presteren enorm worden vergroot. Op hoofdlijnen zijn met een vijftal inzichten denkgewoonten concreet hanteerbaar te maken in praktijkleren.

Individuele benadering

Door te begrijpen hoe (zorg)professionals denken en redeneren, kunnen we een meer gepersonaliseerde benadering van leren en ontwikkeling creëren. Elke professional heeft unieke sterke punten en uitdagingen, en inzicht in hun denkgewoonten helpt bij het afstemmen van leerervaringen.

Reflectie en zelfbewustzijn

Kennis van denkgewoonten stelt (zorg)professionals in staat om hun eigen denkprocessen te onderzoeken waarbij reflectie op hun aanpak, aannames en besluitvorming leidt tot zelfbewustzijn en verbetering.

Klinische redenering

Denkgewoonten zijn nauw verbonden met klinische redenering. Door te begrijpen hoe (zorg)professionals informatie verwerken en tot conclusies komen, kunnen we gerichte praktijktraining en feedback bieden om deze vaardigheden te versterken.

Teamdynamiek

Inzicht in denkgewoonten bevordert effectieve samenwerking binnen teams en het helpt collega’s om elkaars perspectieven te begrijpen en beter te communiceren waardoor interprofessionalisering versterkt wordt..

langetermijngeheugen.jpg

Continu leren en verbeteren

Wanneer (zorg)professionals zich bewust zijn van hun denkgewoonten, zijn ze meer geneigd om zichzelf voortdurend te verbeteren. Ze zoeken actief naar nieuwe kennis en passen deze toe in de praktijk.

Kortom, het begrijpen van denkgewoonten van (zorg)professionals draagt bij aan een betere uitvoering van zorg- en praktijktaken en daarmee zorgkwaliteit, meer effectieve behandelingen en een gezondere samenleving.

logo-zpa-klein.jpg

Bronvermelding afbeeldingen: (c) ZorgPraktijkAcademie

 

MEEWETEN-PRATEN-BESLISSEN

Heb je als (zorg)professional ook te maken met een praktijkleervraagstuk en wil je MEE WETEN, MEE PRATEN EN/OF MEE BESLISSEN over de verdere toekomst van het Praktijkleren en de Praktijkscholen? Werk je bij een van de zorgorganisaties die zich als kennis- en/of netwerkpartner bij het landelijke programma ZorgPraktijkAcademie Samen en Anders zou willen aansluiten. Neem dan contact met ons op, graag gaan we met je in gesprek over meedoen, meedenken en meewerken aan Praktijkleren.

Stel hier uw vraag