Leer- en denkgewoonten in de praktijk
De invloed van leer- en denkgewoonten
Leer- en denkgewoonten zijn bepalend voor de mate waarin we nieuwe kennis eigen maken en ontwikkelen. Ze gaan over het gemak waarmee we leren en ontwikkelen, als resultaat van onze manier van denken. Wat voor de ene (zorg)professional gemakkelijk is, kan voor een ander juist een uitdaging zijn. Leer- en denkgewoonten kunnen ook op team- en organisatieniveau worden bekeken: is een bepaalde ontwikkeling haalbaar voor deze doelgroep of onze organisatie.
Inzicht in leergewoonten
Bij praktijkleren zien we dat (zorg)professionals op verschillende manieren leren. Daarbij kunnen we letten op een viertal aspecten te weten:
- welke denk- en doe-activiteiten onderneemt de (zorg)professionals
- welke sturingsactiviteiten de zorgprofessionals uit zichzelf laat zien
- hoe de zorgprofessional omgaat met gevoelens en emoties
- hoe de zorgprofessional denkt over leren
Deze vier aspecten tezamen geven een beeld van hoe de (zorg)professional leert. Als dit beeld bij een (zorg)professional tamelijk constant is over langere tijd en in verschillende leersituaties, kunnen we spreken over een leergewoonte. Een leergewoonte hangt nauw samen met andere zaken zoals de leervoorkeur, leerstijl of manier van leren van de (zorg)professional.
Inzicht in denkgewoonten
Het inzicht in denkgewoonten van (zorg)professionals is van groot belang voor effectief praktijkleren. Door pro-actief in te spelen op de kennis van en het inzicht in denkgewoonten van (zorg)professionals kan de impact van leren en daarmee presteren enorm worden vergroot. Op hoofdlijnen zijn met een vijftal inzichten denkgewoonten concreet hanteerbaar te maken in praktijkleren.
Individuele benadering
Door te begrijpen hoe (zorg)professionals denken en redeneren, kunnen we een meer gepersonaliseerde benadering van leren en ontwikkeling creëren. Elke professional heeft unieke sterke punten en uitdagingen, en inzicht in hun denkgewoonten helpt bij het afstemmen van leerervaringen.
Reflectie en zelfbewustzijn
Kennis van denkgewoonten stelt (zorg)professionals in staat om hun eigen denkprocessen te onderzoeken waarbij reflectie op hun aanpak, aannames en besluitvorming leidt tot zelfbewustzijn en verbetering.
Klinische redenering
Denkgewoonten zijn nauw verbonden met klinische redenering. Door te begrijpen hoe (zorg)professionals informatie verwerken en tot conclusies komen, kunnen we gerichte praktijktraining en feedback bieden om deze vaardigheden te versterken.
Teamdynamiek
Inzicht in denkgewoonten bevordert effectieve samenwerking binnen teams en het helpt collega’s om elkaars perspectieven te begrijpen en beter te communiceren waardoor interprofessionalisering versterkt wordt..
Continu leren en verbeteren
Wanneer (zorg)professionals zich bewust zijn van hun denkgewoonten, zijn ze meer geneigd om zichzelf voortdurend te verbeteren. Ze zoeken actief naar nieuwe kennis en passen deze toe in de praktijk.
Kortom, het begrijpen van denkgewoonten van (zorg)professionals draagt bij aan een betere uitvoering van zorg- en praktijktaken en daarmee zorgkwaliteit, meer effectieve behandelingen en een gezondere samenleving.
Bronvermelding afbeeldingen: (c) ZorgPraktijkAcademie