Praktijklabs Huisartsenzorg en leerlabs

Praktijkleren en het belang van de aanwezigheid en betekenis van Huisartsenzorg en leerlabs bij praktijkleren in de werk- en beroepspraktijk als onderdeel van casuïstiekleren

Huisartsenzorg en leerlabs

Praktijkleren in de huisartsenpraktijk

Praktijkleren in de huisartsenzorg heeft aanzienlijke belang en meerwaarde voor zowel opleidingskandidaten als (zorg)professionals. Het gaat om meerdere aspecten die het leren in de werk- en beroepspraktijk steeds meer noodzakelijk maken.

Praktische ervaring

Praktijkleren biedt opleidingskandidaten en beginnende (zorg)professionals de kans om directe ervaring op te doen in een echte huisartsenpraktijk. Dit gaat verder dan alleen theoretische kennis en stelt hen in staat om praktische vaardigheden te ontwikkelen. Met praktijkleren voorop en casuïstiekleren centraal in de praktijk.

Integratie van theorie en praktijk

Praktijkleren stelt opleidingskandidaten in staat om de theorie die is aangereikt en/of hebben (aan)geleerd, te integreren met de dagelijkse praktijk. Dit bevordert een dieper begrip en helpt hen om complexe zorg- en praktijksituaties beter te begrijpen.

Professionele ontwikkeling

Praktijkleren biedt (zorg)professionals de mogelijkheid om hun vaardigheden en competenties te verbeteren. Ze kunnen nieuwe behandelmethoden leren, communicatievaardigheden ontwikkelen en leren omgaan met diverse patiënten en/of bewoners/cliënten.

Netwerken en samenwerking 

In de praktijkomgeving kunnen opleidingskandidaten en (zorg)professionals netwerken met andere zorgverleners, zoals Verpleegkundig Specialisten, Physician Assistants, verpleegkundigen, apothekers en fysiotherapeuten. Dit bevordert samenwerking en interprofessioneel leren.

Patiëntenzorg verbeteren

Door praktijkleren kunnen (zorg)professionals hun kennis toepassen om de patiëntenzorg te verbeteren. Ze leren hoe ze patiënten, clienten en bewoners effectiever kunnen behandelen en betere behandelplannen kunnen opstellen.

Zelfreflectie en feedback

Praktijkleren moedigt zelfreflectie aan. Opleidingskandidaten en professionals kunnen hun eigen prestaties evalueren en waardevolle feedback ontvangen van ervaren collega’s. Kortom, praktijkleren is een essentieel onderdeel van het leerproces in de huisartsenzorg en draagt bij aan de ontwikkeling van bekwame en empathische zorgverleners

huisartsenzorg.jpg

Trends en ontwikkelingen in huisartsenzorg 

In de huisartsenzorg zijn er verschillende trends en ontwikkelingen die van invloed zijn op het vakgebied van de huisarts en de huisartsenpraktijk. Ook in deze praktijk neemt het belang van praktijkleren steeds verder toe. Deze trends en ontwikkelingen vragen om proactief beleid rond opleiden, leren en ontwikkelen, met praktijkleren en daarbij treedt ook casuistiekleren meer en meer op de voorgrond.

Integraal Zorgakkoord

Samenwerking om gezonde zorg te bevorderen. Het akkoord richt zich op toegankelijkheid, betaalbaarheid en kwaliteit van zorg in Nederland. Het benadrukt samenwerking met andere zorgverleners zoals wijkverpleegkundigen en psychologen.

Hoge(re) werkdruk

Huisartsen ervaren een toenemende werkdruk door vergrijzing, meer chronische aandoeningen en administratieve lasten. De ‘juiste zorg op de juiste plek’ benadering vereist samenwerking met praktijkmanagers, praktijkondersteuners en andere personeelsleden c.q. (zorg)professionals.

Innovatieve ontwikkelingen 

Denk aan datagedreven triageondersteuning, digitale huisartsenapps, gepersonaliseerde cardiovasculaire preventie en meer.

Waarneming en commerciele praktijken

Daarnaast is er een groeiend aantal waarnemers in de huisartsenpraktijk, omdat praktijkhoudende huisartsen moeite hebben om opvolgers te vinden. Deze ontwikkelingen hebben invloed op de manier waarop huisartsenzorg wordt verleend en georganiseerd.

huisartsen-zorgstelsel.jpg

logo-zpa-klein.jpg

Bronvermelding afbeeldingen: (c) ZorgPraktijkAcademie

MEEWETEN-PRATEN-BESLISSEN

Heb je als (zorg)professional ook te maken met een praktijkleervraagstuk en wil je MEE WETEN, MEE PRATEN EN/OF MEE BESLISSEN over de verdere toekomst van het Praktijkleren en de Praktijkscholen? Werk je bij een van de zorgorganisaties die zich als kennis- en/of netwerkpartner bij het landelijke programma ZorgPraktijkAcademie Samen en Anders zou willen aansluiten. Neem dan contact met ons op, graag gaan we met je in gesprek over meedoen, meedenken en meewerken aan Praktijkleren

Stel hier uw vraag