Praktijklabs GGZ_Gezondheidzorg en leerlabs

Praktijkleren en het belang van de aanwezigheid en betekenis van het Geestelijke Gezondheidszorg-leerlabs bij praktijkleren in de werk- en beroepspraktijk als onderdeel van casuïstiekleren

GGZ Gezondheidzorg en leerlabs

Praktijkleren met GGZ leerlabs op weg naar 2030

Innovatief opleiden, leren en ontwikkelen in de GGZ is van groot belang in het bijzonder ook om de effectiviteit van praktijkleren te vergroten. Hierbij wordt vraag- en praktijkgestuurde expertise en vernieuwende praktijkleermethoden ingezet om het praktijkleerproces te optimaliseren. Er zijn diverse kernelementen die essentieel zijn voor innovatief opleiden, leren en ontwikkelen in de GGZ. Met als focus een vraag- en praktijkgerichte leerbenadering  met praktijkleren en casuistiekleren in het bijzonder.

Innovatieve visie op praktijkleren

Het begint met een duidelijke visie op praktijkleren in relatie tot opleiden, leren en ontwikkelen in de GGZ. GGZ-organisaties wijzigen hun zienswijzen op leren en bewegen van onderwijsgestuurd naar vraag- en praktijkgestuurd opleiden, leren en ontwikkelen.  Elementen zoals werkplekleren, een veilige praktijkleeromgeving en reflectie op leren in de praktijk en het eigen handelen. 

Meer leren op de werkplek

Zorgprofessionals leren vooral door te doen. Het zwaartepunt verschuift van formeel leren naar leren op de werkplek, Praktijkleren worden de nieuwe norm met casuistiekleren in alle opleiden, leren en ontwikkelen voorop.. Voeg verpleegkundigen met expertise en deskundigheid in praktijkleren toe aan zorg- en/of begeleidingsteams om (zorg)-collega’s te challengen en dagelijkse leermomenten te benoemen en te benutten.

Leren vanuit intrinsieke motivatie

De behoefte om te leren moet vooral intrinsiek zijn en niet extern opgelegd. De (zorg)professionals moeten zelf ervaren dat er een ‘gap’ is tussen wat ze kunnen en wat er nodig is. Dit bewustzijn ontstaat door vragen en feedback van (zorg)collega’s. Praktijkleren stimuleert bij uitstek het leren vanuit intrinsieke motivatie door de directe koppeling met de werk- en beroepspraktijk.

Integraal en Interprofessioneel Leren

Betrek naast praktijkdocenten en praktijkleerdeskundigen ook artsen en verpleegkundigen bij het ontwikkelen van praktijkleren en opleiden, leren en ontwikkelen in de werk- en beroepspraktijk. Zet in op interprofessioneel leren om transmuraal werken en netwerkgeneeskunde te bevorderen.

ziekenhuislandschap.jpg

Het GGZ-zorglandschap in beweging

Binnen de GGZ vinden er tal van veranderingen en ontwikkelingen plaats die de toekomst van geestelijke gezondheidszorg in Nederland beïnvloeden.

Samenwerking tussen GGZ en Sociaal Domein:

Er is een toenemende samenwerking tussen de GGZ en het sociaal domein. Dit omvat het verbinden van zorg met bredere maatschappelijke vraagstukken, zoals huisvesting, werkgelegenheid en sociale inclusie.

Focus op Kwetsbare Groepen

Er is een scherpere focus op de meest kwetsbaren binnen de GGZ. Dit omvat het bieden van passende zorg aan mensen met complexe problematiek, daklozen, vluchtelingen en andere groepen die extra ondersteuning nodig hebben.

Vergroening van Behandeling

De GGZ zet in op duurzaamheid en milieubewustzijn. Dit omvat het verminderen van milieu-impact, het bevorderen van groene therapieën en het creëren van een helende omgeving voor patiënten1.

Opkomst van E-Communities en Technologische Innovaties

E-communities (online gemeenschappen) spelen een grotere rol in de GGZ. Daarnaast zijn er technologische innovaties zoals e-mental health, telepsychiatrie en digitale zelfhulp.


Fundamentele discussies en holistische visie

Binnen de GGZ zijn er fundamentele discussies over de rol en afbakening van de branche. Ook pleit men voor een holistische visie op mensen met psychische klachten, waarbij niet alleen naar symptomen wordt gekeken, maar naar het geheel van hun leven en welzijn

.trendrapport-ggz-2023
Kortom, ook de GGZ staat voor uitdagingen met kansen en deze trends zullen het zorglandschap blijven vormgeven.

logo-zpa-klein.jpg

Bronvermelding afbeeldingen: (c) ZorgPraktijkAcademie

MEEWETEN-PRATEN-BESLISSEN

Heb je als (zorg)professional ook te maken met een praktijkleervraagstuk en wil je MEE WETEN, MEE PRATEN EN/OF MEE BESLISSEN over de verdere toekomst van het Praktijkleren en de Praktijkscholen? Werk je bij een van de zorgorganisaties die zich als kennis- en/of netwerkpartner bij het landelijke programma ZorgPraktijkAcademie Samen en Anders zou willen aansluiten. Neem dan contact met ons op, graag gaan we met je in gesprek over meedoen, meedenken en meewerken aan Praktijkleren.

Stel hier uw vraag