Praktijklabs Casuïstiekleren en leerlabs

Praktijkleren en het belang van de aanwezigheid en betekenis van het Casuïstiek-leerlab bij praktijkleren in de werk- en beroepspraktijk als onderdeel van casuïstiekleren

Casuistiekleren in leerlabs

Praktijkleren en casuistiek 

Casuistiekleren is een vorm van actieonderzoek, waarbij onder begeleiding van een onafhankelijk casus-onderzoeker op basis van een bepaalde systematiek van een casus wordt geleerd. Het is een veelgebruikte manier om te leren van ervaringsdeskundigen (kinderen, jongeren en ouders/ouderen), evenals het praktijkgericht kennisdelen van de praktijkkennis van (zorg)professionals. 

Met vraag- en praktijksturing kom je achter het praktijkvraagstuk over zorg- en/of praktijktaken. Het doel van casuïstiekleren is het oplossen van praktijkvraagstukken. En van daaruit stel je vast met welk doel men wil leren van casuïstiek. Dit helpt je doel- en resultaatgericht verder om gericht te werk te gaan en specifieke leervragen te formuleren.


Leervragen

Welke leervragen staan er centraal? Het gaat om het identificeren van de kernvragen die je wilt beantwoorden tijdens het actieonderzoek als onderdeel van het vraag- en praktijkgestuurd casuistiekleren

Partijen betrokken bij het leren

Met welke deskundigen, experts en/of welke bij de casuistiek betrokken partijen wil ik leren van deze casuïstiek? Denk aan (zorg)processionals met dieptekennis over der casuistiek, praktijkdocenten, praktijkbegeleiders maar ook van ouders, jongeren en overige professionals die bij de casus betrokken zijn.

Voorwaarden voor leren

Hoe zorg we voor voldoende voorwaarden om te komen tot leren? Creëer een veilige en open omgeving waarin praktijkleerervaringen gedeeld kunnen worden. Speel in leervoorkeuren en denkgewoonten. Verwerf ook inzicht in de leervoorkeuren van de (zorg)professionals die deelnemen aan casuïstiekleren.

Casuistiekreconstructie

Maar een 'levensloop' van de casuïstiek en werk samen aan het casuïstiekverhaal. Bouw een redenering op tijdens deze recontstructie en markeer belangrijke momenten in de casus. Interviews en gegevensverwerking maken meestal onderdeel uit van de reconstructie. Vragen stellen staat hierbij voorop. Met wie doe ik interviews voorafgaand aan een groepssessie? Verzamel informatie door interviews af te nemen. Hoe verwerk je de gegevens en rapporteer je? Analyseer de verzamelde gegevens en rapporteer de bevindingen.

Groepssessies

Tijderns casuïstiekleren maken we onderscheid  tussen verschillende groepssessies. Zo zijn er trainingsbijeenkomsten waarbij het inhoudelijke verdieping centraal staat. In praktijkbijeenkomsten staat het reflecteren op praktijksituaties en praktijkcontexten voorop. En in expertbijeenkomsten draait het om het verwerven van dieptekennis die door een expert wordt ingebracht.

Privacyborging

Hoe borg ik de privacy? Zorg ervoor dat de privacy van betrokkenen gewaarborgd blijft tijdens het actieonderzoek met casuïstiekleren.
Casuistiekleren biedt waardevolle inzichten en draagt bij aan een betere praktijkuitvoering in alle zorgdomeinen.

logo-zpa-klein.jpg

Bronvermelding afbeeldingen: (c) ZorgPraktijkAcademie

MEEWETEN-PRATEN-BESLISSEN

Heb je als (zorg)professional ook te maken met een praktijkleervraagstuk en wil je MEE WETEN, MEE PRATEN EN/OF MEE BESLISSEN over de verdere toekomst van het Praktijkleren en de Praktijkscholen? Werk je bij een van de zorgorganisaties die zich als kennis- en/of netwerkpartner bij het landelijke programma ZorgPraktijkAcademie Samen en Anders zou willen aansluiten. Neem dan contact met ons op, graag gaan we met je in gesprek over meedoen, meedenken en meewerken aan Praktijkleren.

Stel hier uw vraag