Train-de-trainer Praktijkdocentschap

Een goed getrainde praktijkdocent vervult een sleutelrol bij de invoering en uitvoering van Praktijkleren in de werk- en beroepspraktijk van ondersteunende, begeleidende, verpleegkundigen en medische zorgprofessionals.

Praktijkdocentschap

Belang en Meerwaarde voor praktijkleren

In de dynamische en veeleisende wereld van zorg en welzijn is het opleiden, leren en ontwikkelen van bekwame (zorg)professionalsl van cruciaal belang. Een sleutelfiguur in dit praktijkleerproces is de praktijkdocent - een ervaren professional die de brug slaat tussen theorie en praktijk. Deze onmisbare rol draagt bij aan het succes van praktijkleren en het vormgeven van de volgende generatie ondersteuners, begeleiders en zorgverleners.

De rol van de praktijkdocent

De praktijkdocent vervult een veelzijdige en essentiële functie binnen zorgorganisaties. Deze professionals zijn verantwoordelijk voor het begeleiden, coachen en beoordelen van (zorg)professionals tijdens hun praktijkleerperiode. Ze fungeren als rolmodel, mentor en expert, en dragen hun kennis, vaardigheden en ervaring over aan (zorg)professionals in opleiding en/of in vervolgopleidingen en bij- en nascholingstrajecten.

Praktijkdocenten hebben een diepgaand begrip van de dagelijkse realiteit van de zorgverlening. Ze weten wat er nodig is om effectief te functioneren in een zorgomgeving en kunnen deze inzichten overbrengen op de leerlingen. Door hun begeleiding en feedback helpen ze (zorg)professionals om theoretische concepten te vertalen naar praktische toepassingen en om zich te ontwikkelen tot competente (zorg)professionals.

Meerwaarde voor de zorgorganisatie

Het investeren in praktijkdocenten levert aanzienlijke voordelen op voor zorgorganisaties. Door hun inzet wordt de kwaliteit van het praktijkleren verbeterd, wat resulteert in beter voorbereide en bekwamere zorgverleners. Dit draagt direct bij aan de algehele kwaliteit van de zorgverlening en de patiënttevredenheid. Daarnaast spelen praktijkdocenten een cruciale rol bij het aantrekken en behouden van talent. Door beginnende (zorg)professionals een positieve en leerzame ervaring te bieden, vergroten organisaties de kans dat deze talentvolle individuen ervoor kiezen om na hun opleiding in dienst te treden. Dit helpt bij het opbouwen van een stabiel en gekwalificeerd personeelsbestand.

Professionele ontwikkeling van zorgprofessionals

Het vervullen van de rol van praktijkdocent biedt ook voordelen voor de zorgprofessionals zelf. Het biedt hen de mogelijkheid om hun eigen kennis en vaardigheden verder te ontwikkelen en up-to-date te houden. Door het begeleiden en onderwijzen van anderen, verdiepen ze hun eigen begrip van het vakgebied en blijven ze betrokken bij de nieuwste ontwikkelingen en best practices. Bovendien kan het dienen als praktijkdocent een waardevolle stap zijn in de loopbaanontwikkeling van zorgprofessionals. Het biedt mogelijkheden voor persoonlijke en professionele groei, en kan deuren openen naar nieuwe rollen en verantwoordelijkheden binnen de organisatie.

docentrollen.jpg

Ondersteuning en training voor praktijkdocenten 

Om praktijkdocenten in staat te stellen hun rol effectief te vervullen, is het essentieel dat zorgorganisaties hen de nodige ondersteuning en training bieden. Een train-de-trainer leertraject kan omvatten:

  • Trainingen in didactische vaardigheden en begeleidingstechnieken
  • Regelmatige intervisie en uitwisseling van ervaringen met andere praktijkdocenten
  • Toegang tot relevante bronnen en leermaterialen
  • Duidelijke communicatie over verwachtingen, doelen en beoordelingscriteria
  • Erkenning en waardering voor hun inzet en bijdrage 

Door te investeren in de ontwikkeling en ondersteuning van praktijkdocenten, creëren zorgorganisaties een omgeving waarin praktijkleren kan floreren en zorgprofessionals zich kunnen ontplooien.

logo-zpa-klein.jpg

Bronvermelding afbeeldingen: (c) ZorgPraktijkAcademie

MEEWETEN-PRATEN-BESLISSEN

Heb je als (zorg)professional ook te maken met een praktijkleervraagstuk en wil je MEE WETEN, MEE PRATEN EN/OF MEE BESLISSEN over de verdere toekomst van het Praktijkleren en de Praktijkscholen? Werk je bij een van de zorgorganisaties die zich als kennis- en/of netwerkpartner bij het landelijke programma ZorgPraktijkAcademie Samen en Anders zou willen aansluiten. Neem dan contact met ons op, graag gaan we met je in gesprek over meedoen, meedenken en meewerken aan Praktijkleren.

Stel hier uw vraag