PRAKTIJKKENNIS
Praktijk- en netwerkkennisdelen
Praktijk- en netwerkkennisdelen is een waardevol concept dat zich richt op het leren en toepassen van netwerkvaardigheden binnen de context van werkplekken en organisaties. Praktijkleren is een bewezen methode voor effectief en plezierig leren op werkplekken. Het omvat het uitvoeren van leerwerkopdrachten tijdens het werk, waarbij (zorg)professionals specifieke leerdoelen nastreven, zoals rollen, taken, functieniveaus, kwaliteitsnormen, veiligheidseisen en KPI’s.
Netwerkkennis binnen dit praktijkleren verwijst naar het begrip van netwerken en het vermogen om effectief te communiceren, samen te werken en relaties op te bouwen met anderen binnen en buiten de organisatie.
De waarde van netwerkkennis in PRAKTIJKLEREN
Empowerment:
Netwerkkennis geeft medewerkers de kracht om relaties op te bouwen en te onderhouden. Het stelt hen in staat om informatie te delen, contacten te leggen en samen te werken met collega’s en externe partners.
Verbinding met Organisatiedoelen:
Leerdoelen zijn verbonden met de presteerdoelen van de zorgorganisatie. Door netwerkkennis te ontwikkelen, kunnen (zorg)medewerkers bijdragen aan het realiseren van deze organisatiedoelen.
Intrinsieke Motivatie:
Praktijkleren motiveert intrinsiek. In tegenstelling tot de gemiddelde medewerker, die vaak niet intrinsiek gemotiveerd is voor het werk, biedt praktijkleren een waardevolle bron van motivatie en betrokkenheid.
Meetbaarheid:
Praktijkleren is meetbaar en gekoppeld aan actuele doelen van het management en individuele ontwikkeling. Door leerresultaten individueel te meten, kan gericht leren plaatsvinden.
In essentie draagt netwerkkennis bij aan de groei van (zorg)medewerkers, de prestaties van de (zorg)organisatie en het creëren van waarde voor zowel de organisatie als de individuele medewerker.
Kennisnetwerken en Competenties
Bij praktijkleren draait het om het verwerven van noodzakelijke, vakgerichte competenties. Het beoordelen van deze competenties is van groot belang. Er zijn een aantal relevante competenties met betrekking tot kennisnetwerken:
Kennisdeling en effectieve communicatie:
Het vermogen om informatie duidelijk en begrijpelijk over te brengen naar collega’s en andere belanghebbenden.
Kennisdeling en samenwerking:
Het vermogen om constructief samen te werken met anderen, zowel binnen als buiten de organisatie.
Zoeken en evalueren van informatie:
Het vermogen om relevante informatie te vinden, te beoordelen op betrouwbaarheid en bruikbaarheid, en deze effectief te gebruiken.
Kennismanagement: Het organiseren, opslaan en delen van kennis binnen het netwerk.
Netwerkvaardigheden en netwerkopbouw:
Het vermogen om waardevolle professionele relaties op te bouwen en te onderhouden.
Netwerkonderhoud: Het actief bijhouden van contacten en het delen van kennis met anderen.
Digitale Geletterdheid:
Gebruik van digitale tools en het vermogen om technologieën zoals e-mails, sociale media en online platforms effectief te gebruiken voor kennisdeling.
Privacy en Beveiliging:
Bewustzijn van privacykwesties en het veilig delen van informatie online.
Zelfevaluatie, reflectie en leren:
Het vermogen om kritisch naar eigen kennis en vaardigheden te kijken en te streven naar verbetering.
Leren van anderen:
Actief leren van collega’s en experts binnen het netwerk.
Het ontwikkelen van deze competenties draagt bij aan een succesvolle kennisuitwisseling en samenwerking binnen organisaties.
Bronvermelding afbeeldingen: (c) ZorgPraktijkAcademie