Praktijkversterkers Ondersteuning in de praktijk

Praktijkleren met praktijkversterkers die een belangrijk onderdeel vormen van succesvol PRAKTIJKLEREN en heel specifiek ondersteunend en faciliterend bijdragen binnen de werk- en beroepspraktijk van (zorg)professionals.

Praktijkversterkers

Ondersteuning door praktijkversterking

Inleiding

Praktijkversterkers biedt (leer)oplossingen die zorgen dat opleidingskandidaten het leertraject als beter ervaren en dit ook rapporteren. Deze praktijkleeroplossingen richten zich op zorgorganisaties, teams, opleidingskandidaten en het (praktijk)onderwijs. Opleidingskandidaten, praktijk- en werkbegeleiders, teamleiders en docenten zijn meer tevreden en ervaren minder begeleidingsdruk in de  praktijk bij het opleiden, begeleiden en coachen.

Praktijkleerorganisatie

Positief imago door gestructureerde, methodische begeleiding met impact op interne en externe arbeidsmarkt door betere begeleidingsstructuur.
Samen sterker in overleg met onderwijspartners en/of onderwijsinstellingen voor betere begeleiding en praktijkleren. Meer transparantie over kosten, effectiviteit en opbrengsten van begeleiding in de praktijk.

Praktijkleerondersteuning

Minder fouten maken door gestandaardiseerde ondersteuning met checklists en instructievideo’s, e-learnings, micro-learnings en AI-functies ter ondersteuning van het praktijkleren en de begeleiding en coaching in de werk- en beroepspraktijk. Tevens merkbaar verminderde werkdruk, meer duidelijkheid en aantoonbaar meer tijd voor de zorgbegeleiding. En een hogere kwaliteit van de instructies via gestandaardiseerde instructievideo’s, e-learnings, micro-learnings en AI-functies. Tenslotte ook meer waardering voor de begeleider en meer taak- en rolduidelijkheid.

Praktijkleren en regie

Meer regie over het eigen (praktijk)leerproces en het inschakelen van begeleiding op maat via een begeleidingsschil. Een inwerkprogramma voor praktijkstages met praktijk input uit de zorgpraktijk. Effectief voorbereid zijn op de praktijkstages in de zorgpraktijk. Transparante match tussen (onderwijs)leertaken en praktijkleertaken.
Meer werkplekondersteuning door werkbegeleiders voor geplande leertaken tijdens stageperiodes. Meer online tools en resources voor effectief werken en leren.

Praktijkversterkers in de praktijk

Door werkprocessen te concretiseren en hapklare verbeteringen aan te dragen, geven de praktijkversterkers een positieve wending aan het huidig zorgbeleid in de werk- en/of beroepspraktijk. Door processen te versnellen én  te versmallen is er niet alleen minder tijdsdruk maar ook meer helder qua afspraken onderling maar verbetert ook bedrijfsresultaten. Helder zorgbeleid moet uitvoerbaar zijn en een bepaalde authenticiteit uitstralen die herkenbaar is voor de betreffende praktijkplaats maar ook voor de bewoners, clienten en/of patiënten. Werken naar een implementeerbaar praktijkadvies geeft rust in het team en bij de eigenaar van het leer- en presteervraagstuk.

Veelal implementeren de praktijkversterkers zelf het advies op je praktijk door zelf een afgesproken periode in de praktijk 'hands on' te komen meewerken. Samen zetten ze koers uit, waarop missie en visie voor het zorgteam ook weer tastbaar wordt in plaats van een quote op een website of aan de muur. Praktijkversterkers volgen regelmatig bij- en nascholing en zijn lid van De Praktijkversterkers Intervisiegroep. Zo leren we ook van elkaar en van ingebrachte casuïstiek en praktijksituaties.

logo-zpa-klein.jpg

Bronvermelding afbeeldingen: (c) ZorgPraktijkAcademie

MEEWETEN-PRATEN-BESLISSEN

Heb je als (zorg)professional ook te maken met een praktijkleervraagstuk en wil je MEE WETEN, MEE PRATEN EN/OF MEE BESLISSEN over de verdere toekomst van het Praktijkleren en de Praktijkscholen? Werk je bij een van de zorgorganisaties die zich als kennis- en/of netwerkpartner bij het landelijke programma ZorgPraktijkAcademie Samen en Anders zou willen aansluiten. Neem dan contact met ons op, graag gaan we met je in gesprek over meedoen, meedenken en meewerken aan Praktijkleren.

Stel hier uw vraag