5. Praktijkgestuurd Leiderschap (PLS)
Ontwikkeling in het hart van de zorgpraktijk
Met vraag- en praktijkgestuurde leiderschapsontwikkeling in de zorg biedt leiderschapsprogramma’s speciaal voor zorgprofessionals programma’s die je bekrachtigen in de uitvoering van je werk in het hart van de dagelijkse zorgpraktijk.
Concrete praktijksituaties ingebracht door de deelnemers vormen de onderlegger voor het praktijkleren waarbij met een hele concrete praktijkmethode een leerroute rondom deze praktijksituaties wordt gebouwd. En zo een doel- en resultaatgerichte leerweg in praktijkgestuurde leiderschapsontwikkeling wordt afgelegd.
Het leerprogramma Praktijkgestuurd leiderschap omvat een leertrajecten in een vijftal ontwikkelrichtingen:
5.1. Persoonlijk leiderschap in de Zorg (In Coherence programma)
5.2. Professioneel leiderschap in de Zorg (In Coherence programma)
5.3. Teamleiderschap in de Zorg (In Coherence programma)
5.4. Leiderschap en Organisatieontwikkeling in de Zorg (In Coherence programma)
5.5. Leiderschap in Regionalisering in de Zorg (Commen Eye programma)
5.6 Leiderschap in Integraliseren met impact (Coherence programma)
5.7 Leiderschap in AI-ontwikkelling voor de Zorg (AI-leren programma
5.8 Leiderschap in Praktijkspiegelen binnen de Zorg (Bergprogramma buitenland)
Naast de programma’s bieden we ZorgPraktijkCirkels: themagerichte sessies waarin zorgprofessionals samen komen voor intervisie over reële vraagstukken uit hun praktijk, en zo duurzaam van elkaar te leren en elkaar te inspireren. Leren van reële vraagstukken en praktijksituaties staan in de leertrajecten centraal. De programma’s voor leiderschapsontwikkeling in de zorg zijn anders dan andere leiderschapsprogramma’s. Niet theorie of het vergroten van kennis staan centraal, maar de vraagstukken waar jezelf in de dagelijkse praktijk tegenaan loopt. Je leert zien wat er werkelijk speelt, onderzoekt mogelijke oplossingen en kiest wat jou, de organisatie en de situatie het meest passend is. Je verwerft nieuwe inhoudelijke kennis en vaardigheden, gericht directe toepassing. Deze manier van leren maken het leerprogramma bijzonder en de leertrajecten relevant voor de uitdagingen in de dagelijkse zorgpraktijk.
Leerprogramma - Leerlijnen - Praktijkleren
Kaders en richtlijnen bij de uitwerking van leerlijnen