2. OKC Leerprogramma

Operatieve Zorg en Technieken en Anesthesiologische Zorg en Technieken vertaald naar een samenhangend OKC-leerprogramma voor Operatieassistenten, Anesthesiemedewerkers en Recovery Verpleegkundigen binnen het Operatiekamercomplex (OKC)

2. OKC leerprogrammering

2.1 Operatieve Zorg en Technieken

2.2 Anesthesiologische Zorg en Technieken

2.3 Recovery Zorg en Technieken

Operatieve Zorg en Techieken en Anesthesiologische Zorg en Technieken zijn vertaald naar een samenhangend OKC leerprogramma voor Operatie-assistenten, Anesthesiemedewerkers en Recovery Verpleegkundigen binnen een OperatieKamerComplex (OKC).

Tijdens de opleiding leer je de zorgsituaties binnen het OKC te coördineren en organiseren. Daarnaast leer je als operatie-assistent bij voorkomende operatieve ingrepen om te lopen, instrumenteren en assisteren.  Als anesthesiemedewerker verzorg je in samenspraak met de anesthesioloog de toedening van anesthesie. En de recovery verpleegkundige draag je zorg voor de nazorg.

De opleidingen van een OKC-teamlid bestaat uit een theoriedeel en een praktijkdeel.  

Het praktijkgedeelte van de opleiding is vormgegeven met Entrustable Professional Activities (EPA). EPA's zijn kenmerkende activiteiten waaruit het dagelijks werk van het OKC-teamleden bestaat. EPA's zijn de bouwstenen van het leren op de werkplek. Voor het theoretische deel van de opleiding is per EPA gekeken welke kennis nodig en voorwaardelijk is, conform de landelijk gedragen theorie. Er zijn kern en specifieke EPA's.  

Het theoriedeel van de opleiding wordt blended vormgegeven door middel van fysiek onderwijs en online-activiteiten, en bestaat uit de volgende modulen: 

Introductie perioperatieve zorg 
Zorg gericht op de basis perioperatieve zorg, waarbij de voorbereiding op algemene competenties, zoals de omgang met patienten en het bewaken van steriliteit, centraal staan. Je volgt deze theorie samen met Medewerkers Operatieve Zorg in opleiding (i.o) en Anesthesiemedewerkers (i.o) die ook onderdeel zijn van een operatieteam. 

Opbouw van laag naar midden- en hoog complexe zorgsituaties 
De theorie volgt de opbouw van laag naar hoog complexe operatieve zorgsituaties, overeenkomstig de complexiteit zoals beschreven in de bijbehorende EPA’s. Daarnaast wordt aandacht besteed aan je persoonlijke ontwikkeling in de vorm van studieloopbaanbegeleiding en het ontwikkelen van life-skills zoals b.v. stressbestendigheid.   

Basis perioperatieve zorg (BPZ) 
Beroepsspecifieke vaardigheden met betrekking tot laagcomplexe operatieve zorgsituaties. Tevens komt de kennis aanbod om te kunnen omlopen, instrumenteren en assisteren bij laagcomplexe operaties.  

Complexe en hoogcomplexe operatieve zorg (COZ en HOZ) 
Beroepsspecifieke vaardigheden met betrekking tot complex en hoogcomplexe operatieve zorgsituaties. De achtergronden van het gebruik van specifieke medische apparatuur en instrumentarium. Ook hier wordt kennis gedeeld om te kunnen omlopen, instrumenteren en assisteren in genoemde zorgsituaties en hoe je de zorgproces op een operatiekamer kan coordineren en organiseren. 

Interprofessioneel leren 
Naast de vakinhoudelijke kennis wordt ook theorie gegeven gericht op het samenwerken op de OK, en op Evidence based practice. Bij dit onderwijs kom je elkaar als  collega’s uit het operatieteam tegen, de anesthesiemedewerker i.o., de medewerker operatieve zorg i.o. en de recoveryverpleegkundige.

 

Leerprogramma - Leerlijnen - Praktijkleren

Kaders en richtlijnen bij de uitwerking van leerlijnen

2.0 OKC Leertrajecten - Inleiding

2.1 OKC Leertrajecten - OZT

2.2 OKC Leertrajecten - AZT

2.3 OKC leertrajecten - RZT

MEEWETEN-PRATEN-BESLISSEN

Heb je als (zorg)professional ook te maken met een praktijkleervraagstuk en wil je MEE WETEN, MEE PRATEN EN/OF MEE BESLISSEN over de verdere toekomst van het Praktijkleren en de Praktijkscholen? Werk je bij een van de zorgorganisaties die zich als kennis- en/of netwerkpartner bij het landelijke programma ZorgPraktijkAcademie Samen en Anders zou willen aansluiten. Neem dan contact met ons op, graag gaan we met je in gesprek over meedoen, meedenken en meewerken aan Praktijkleren.

Stel hier uw vraag